tisdag, augusti 05, 2008

Värsta sommarovädret på länge!

Om det hade varit oktober-november så hade man pratat om höststorm, men ett sommaroväder i den här omfattningen var nåt nytt. Från det att jag kom hem igår, och tömde regnmätaren, till imorse hade det kommit ytterligare ca 50 mm (mätarens gradering slutar vid 40). Enligt grannen så hade vi fått totalt 95 mm så det kan ju stämma hyggligt.

Tågen gick inte imorse pga nedblåsta träd så jag körde bil till jobbet. Här i byn kan man se hur saker har blåst omkring och minst ett jättestort träd har fallit utmed "stora vägen" - precis på en tomt så lite av ett uthustak har nog följt med. Naturens krafter är onekligen enorma!

Vi klarade oss väl hyggligt, var strömlösa till o från igår kväll och även i natt ett tag tydligen (klockradion stod och blinkade imorse). Tur att vi ställde mobilen som "back-up"-väckning!

Det här bekräftade väl delvis det jag misstänkt (hoppats?) på när det gäller det här med digital-tv via bredbandet - strömmen går (nog) innan telefonlinan ger upp! Och då funkar ju inte TVn i vilket fall som helst.

Idag har jag läst manualen till förarutrustningen för "femtielfte" gången. Och fortfarande hittar jag så simpla saker som stavfel (ved istället för vid)!! Dessutom kom jag på att det har kommit till, eller snarare justerats, ett par funktioner som inte beskrevs ordentligt i manualen. Och så hade jag äntligen chansen att "testköra" lite eftersom vi nu har en utrustning på kontoret. Upptäckte då att instruktionen för åtgärder vid papperstrassel var totalt obegriplig. Med hjälp av en kollega lyckades jag klura ut hur man skulle göra - och skriva om det stycket. Pust...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och vi har för ovanlighetens skull klarat oss från det värsta blåsandet. Alltid kul med lite omväxling. ;-)

Anonym sa...

Fy sjutton vilket oväder ni har haft. Jag tycker att vi har haft det jobbigt här på Öland med just blåsten men vi kommer inte i närheten av vad Skåne har haft.
Ia