måndag, augusti 04, 2008

Syndafloden?!

I fredags bar det av till Göteborg, där årets USM i hund gick av stapeln. Jag skulle döma freestyle och den tävlingen gick fredag kväll och lördag kväll. På fredag eftermiddag lottades vilken av domarna som skulle döma vad. På fredagkvällen var det "kval" i klass I, där det var många anmälda, så den klassen delades på 2 grupper och de 5 bästa från vardera gruppen gick vidare till final på lördagen. För första gången (så vitt jag vet) testades det att köra grupperna "parallellt" med 2 domarlag. Medan vi som dömde grupp A satte betyg på ekipage 1 i grupp A, gick ekipage 1 i grupp B in och det domarlaget fokuserade (medan vi i "A-gruppen" stängde ögon och öron för vad som pågick på planen). Jag tyckte att det fungerade bra, framför allt kändes det som att det var mer publikvänligt då det hela tiden hände något på banan!

Det som vi drog lott om var alltså vem som skulle döma vilken grupp, samt vilka som skulle döma finalen och klass II och III. Jag drog "jackpoten" på lördagen och dömde "allt". Det var många bra ekipage och det är alltid skoj att se dem som man sett för några år sedan och det kanske inte gick jättebra för då, medan de nu hade riktigt trevliga och sammanhållna program. Sen är det ju alltid några ekipage som får nackhåret att resa sig. Vinnaren i klass I till exempel. SÅÅÅÅ bra!!!

I fredags var det över 30 grader när vi kom upp till Göteborg så det var nog en del hundar som var lite tagna av värmen. Det var nog en hel del förare som drog en lättad suck när det på lördagmorgonen var lite lätt regn och mulet! Perfekt hundtävlingsväder - ur hundsynpunkt i alla fall. OK, det finns ju en del hundar som inte gillar regn heller.

Utöver dömeriet så var jag även tävlingsledare för lydnadsklass II och det gick bra det med, började mindre roligt dock med att första ekipaget svängde åt precis motsatt håll mot vad jag kommenderade i första vändningen. Efter en snabb överläggning med mig själv - jag blev plötsligt osäker på om jag skrivit fel på min fusklapp - beslutade jag mig för att köra det ekipaget "spegelvänt" mot min ursprungsplan. Det funkade det med. Här fick vi dock se faran med att stå och titta på föregående ekipage, för när startnr 2 kom in, var även h*n på väg att göra samma felvändning!

Både lördag och söndag var det lite blandat väder - ända fram till prisutdelningen på söndag eftermiddag. Då öppnade sig himlens portar...

När vi kom hem igår kväll var det dock hyggligt väder och jag tyckte att vi kunde hänga förtältet på tork ute istället för att "hyra in oss" i svärföräldrarnas pannrum. Det skulle jag ju inte ha gjort. I natt började det regna. Och det har det gjort sedan dess. Sen igår kväll hade det kommit 40 mm regn när jag kom hem från jobbet vid 17-tiden ikväll. Därefter har det fortsatt VRÄKA ner. Dessutom blåser det halv storm. Mina planer på att ge mig ut och springa reviderade jag när jag kom hem. Regn, jovars. Blåst, jovars. Men inte ÖSregn och "halv storm" på en gång.

Nu är frågan - vad har vi gjort för att förtjäna detta?!

1 kommentar:

Unknown sa...

Haha, nästa rad i den låten går väl "since you went away..." ;) Vi tog ju med oss solen som beställt, men den följde tydligen med bort igen när vi åkte. Vart den är nu vete tusan dock, för vi har minsann ingen fint väder...