fredag, mars 20, 2009

Iakttagelser från förarplatsen

Bara för att jag skrev det där om att jag åker mycket tåg, så har jag varit ovanligt mycket bilburen de senaste dagarna. Och ibland ser man ju ett och annat bakom ratten.

Igår t.ex. hamnade jag bakom en mindre lastbil som hade hela flaket fullt med - morötter! Sånt sätter onekligen igång min fantasi lite. Var det någon med en massa kaniner, hästar eller vad...?

Imorse hade jag tid hos tandhygienisten. Eftersom jag hör till rätt ålderskategori och använder mig av Folktandvården så har jag sk "Frisktandvård" vilket i alla fall betyder att jag vet att jag inte behöver betala dyra pengar (det är redan gjort). När jag kom dit muttrade jag väl något om att "favoritsysslan är ju inte att gå hit" vilket fick tandhygienist N att svara "men vi ska ju bara göra en undersökning idag". Jo hej du, tänkte jag... Och i sedvanlig ordning hade jag massor av tandsten. OK, idag tas ju den bort med ultraljud men det värsta med det är enligt mig just LJUDET!! F-n vet om inte jag led mindre på den gamla goda tiden när de skrapade tänderna med handkraft. Smärta går ju att bedöva bort, men ljudet går ju inte att göra något åt. Till slut var i alla fall eländet över och vi hade ett utvecklingssamtal (som vanligt) om vikten av tandtråd (plackers), eltandborste (braun oral-b står i badrumsskåpet) och som extra stödinsats Listerine 3 ggr/vecka. Och så ska jag bli kallad igen om bara ett halvår. Den minnesgode läsaren vet att jag för ca 1 år sedan svor på att skärpa mig med tandtråden och ja... det blev ju "så där" förståss... Men nu, nu så...

Nåväl, besöket i tandvården ledde till att jag körde bil när jag skulle till Lund som var dagens plats för utövande av mitt arbete. Och lite roligare blev ju morgonen när jag kom över krönet vid Glumslövs backar på E6an och såg utsikten över Öresund som låg spegelblankt i den soliga morgonen. Jisses så vackert det var!! För den som inte är så bevandrad i skånsk geografi så ligger Glumslöv strax söder om Helsingborg.

När arbetsdagen var slut tog jag vägen in om Ica Maxi för en del stödköp. Rensade ju skafferiet... Sen blev det hundpromenad och så tog jag ut Otto i trädgården för ett litet experiment. Man kan ju faktiskt köra target trots att man inte har en klickad hund. Tänkte alltså testa att lära honom en tass-target i form av musmatta. Detta visade sig dock vara en utmaning när man har en hund som löser de flesta problem med hjälp av munnen (föremålsintresset är det som sagt inget fel på!). Till slut fick jag ställa mig på kanten av musmattan för att eliminera beteendet "lyfta upp och bära iväg och tugga på". Lite "fusk" kanske om man ska sikta på operant inlärning men eftersom Otto verkligen inte är tränad renlärigt operant på något sätt, så hade jag kunnat stå kvar därute fortfarande om han inte fått lite hjälp på traven. Problem nr 2 blev att det snabbt kom fram ett krafsande/grävande med tassen, men det är bättre än bära/bita sönder tyckte jag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där med den höga motivationen efter besöket hos hygienisten... Och här tramsas det för övrigt inte med ultraljud, utan det är den gamla hederliga metoden.

Känner också igen det där med att bära musmatta. :)

Unknown sa...

Till och med kattskrället har fått sina tänder rengjorda med ultraljud, men jag får snällt stå ut med det onda krafsandet... Och så det obligatoriska skället för att jag inte flossar/sköljer etc förstås. Plus att jag borstar för hårt. Måste all tandvårdspersonal vara så pigg på att ge ovett?