onsdag, mars 25, 2009

Så många hundar, så lite tid...

Ja, jag glömde ju en sak...

Häromveckan skrev jag ju att vi fått tillökning i dammen. Vi planerar ju faktiskt också tillökning i hundflocken under året. Tanken är väl mest att nytillskottet ska vara en ny "tävlingshund" åt mig men vad ska jag ha för ras... och hur ska valpledighet planeras in osv.

En ny springer av arbetande linjer hade ju varit kul - DEN planerade kullen hos den uppfödare jag kan tänka mig att köpa från är dock redan född och levereras nu under våren. Funkar inte alls med hur situationen på jobbet ser ut.

Har ju också funderat på kelpie, kontaktade i somras en uppfödare som jag var på ridläger hos på 80-talet och som även sålt hund till en av mina tidigare klubbkamrater nu på senare år. Då ville h*n sälja en valp till mig i september -08... Trots att jag sa att det var "nästa sommar" (dvs i år) jag planerade för....

B träffade ju ifjol vid den här tiden ett par trevliga jaktcockrar och har allt sedan dess varit helt övertygad om att det är en sån jag ska ha som nästa hund. Fördelar är onekligen arbetsvilja och storleken, eftersom vi har 2 "halvstora" hundar redan så kunde det ju vara lagom med en "halvliten" som nummer 3. Att gå med 3 hundar på 20-25 kg var onekligen rätt bökigt för mig som själv ligger i 55-60 kgs klassen. Nackdel: Parningen på den tilltänkta tiken ska inte ske förrän i höst och då har mina ovannämnda "plan B" lösningar redan sålts för länge sen. Vad händer om tiken går tom....?

Och så fick jag igår veta att en annan av mina tidigare klubbkamrater har parat sin BC-tik. Jag visste i o fs att detta skulle ske. Det är en väldigt trevlig och ganska liten tik... och nog hade det varit kul att köpa en hund från en uppfödare som jag känner väldigt väl... Leveransen blir (om det nu har "tagit") lagom till semestern. B hävdar dock stenhårt att jag inte ska ha nån BC. Det märkliga i sammanhanget är liksom att det ändå är han som har väckt den tanken i min hjärna. Jag har ju aldrig tittat särskilt mycket åt den rasen förut. Samtidigt - om det nu ska vara "min" hund så borde väl JAG få välja? Eller hur?

GAH!! Måste det vara så svårt???

6 kommentarer:

Unknown sa...

Det finns alldeles for manga roliga raser - googlade jaktcocker och snoade in pa ett forum, tur att chefen ar upptagen idag! :)
Fast jag skulle nog anda vanta pa den du vill ha, inte kopa nat som passar tidsmassigt "bara for att", aven om du funderat pa den innan. Inte helt latt, aven om jag fattar hur du tanker...

Anonym sa...

Ooops, det var mycket att fundera på. Men BC? Kan säkert bli jättebra, men det är ju hyfsat långt ifrån vad du tittat på innan. Tollaren då, är den helt borta?

Dock är det helt klart att DU ska välja, det ska ju bli din hund.

Bibbi sa...

Ja, alltså husse ska ju också umgås med hunden i vardagen, så givetvis måste han ju få tycka NÅGOT...

Pratade precis med en av mina kompisar i kommittén som hade möte i söndags om det här med "ny hund" och vi konstaterade att det är väldigt lätt att fastna för att "den rasen skulle jag kunna tänka mig från DEN uppfödaren" osv. Att man fastnar allt mer för individer och "linjer" än för raser...

Och ja, tollare är nog avskrivet. För min del har det aldrig varit riktigt "på", även om B var taggad på att jag skulle ha en sån för ett par tre år sen.

När det gäller kelpie så finns det en nackdel till, jag vill ha en hane och det finns ju en del problem med andra hanar där. Dessutom är det så att de kelpisar som har "charmat" mig har varit tikar så rent krasst vet jag nog inte om jag skulle vilja ha just en kelpiehane. Se - där kom det där med individerna igen!

Bibbi sa...

Sen är det ju det där med om man ska köpa raser och göra annat än de "är till för" - jag anser ju egentligen att BC ska valla, jakthundar ska jaga osv. Nu är det ju inget som säger att man inte kan göra det OCKSÅ - mer än möjligen tiden...

Anonym sa...

Har iofs träffat väldigt griniga kelpietikar också, bl a på din klubb. ;-) Men med tanke på flocken så är nog bc eller spaniel en god idé.

Bibbi sa...

Lotta, jag tror jag vet vilken hund du syftar på men nu träffade jag aldrig den tiken - hon hade somnat in innan jag började engagera mig i verksamheten...

För mig som emellanåt tycker att det är skitjobbigt att man som valpspekulant måste "sälja in sig" hos uppfödaren är det VÄLDIGT tilltalande att köpa valp från någon som jag redan känner, som vet vad jag går för osv, och slippa hela den biten. Nu är ju samtliga tilltänkta uppfödare såna som någon av oss känner på ett eller annat sätt, i o f s...

Lustigt nog såg B en annons på springervalpar i vår lokala tidning imorse. Med bild. "Oh så söt".