söndag, augusti 08, 2010

Hit och dit...

Igår var det dags för lite träning i skogen igen. Hela gruppen var åter samlad och vi jobbade på bra. Samling kl. 9, kvart-tjugo över var vi ute i markerna och hade vallat en 150 meters sökruta. M la ut ett spår till sin yngre hund L. Sedan började vi med G, den enda sökhunden som är "färdig", tävlad osv... Det var helt vindstilla så han fick faktiskt lite problem, bl.a. med mig som låg inknycklad under en gran. Det hela löste sig så småningom i alla fall.

Sen körde vi S och E, båda hundarna är ju nya på detta och det var ju ett tag sen vi körde sist så vi fortsatte med hitta övningar. På plussidan var att S's matte K börjar bli lite tryggare i det hon håller på med och lite mer strukturerad på stigen. Det ÄR mycket att tänka på i början när man ger sig på något nytt!! Även hunden var taggad och ville ut till figgarna. Det tar sig. Till E var jag ute i skogen och såg ju inte så mycket av vad som hände på stigen, men han är fokuserad och vill ut till figgen i alla fall. När vi var färdiga med sökandet så la jag ut ett spår åt Lazer och så fick K prova att lägga ett spår åt sin äldre hund L (Lustigt att vi har 3 hundar i gruppen med namn som börjar på L!!). Medan de spåren låg till sig så fikade vi lite och pratade om söket... Lazer var duktig i spåret, men lite fladdrig. Allt ska ju gå så fort, så jag måste nog ta mig samman och köpa en sele (har hittills kört med ett ickestrypande vanligt halsband) så att jag kan börja hålla emot. Provade att lägga ut en vanlig spårapport bara för att se om han skulle bry sig alls om den, 10 meter senare kom favoritleksaken. Vi (J gick efter och samlade snitslar) hade känslan av att han hade träpinnen i näsan men eftersom han inte riktigt vet vad han letar efter så tog nog spåret överhanden. Leksaken tog han dock klockrent! Kul!

När jag gick tillbaka till bilen med Lazer var det dags för M och L, också med J som "påhäng". Enligt uppgift gjorde L ett kanonarbete. Härligt.

Även spår är ju relativt nytt för K, och hennes L hade ju aldrig provat tidigare, så lite osäkert blev det i början, men lyckligtvis fäste han på spåret 15-20 meter från slutet (godisburk) så belöningen kom ju i rättan tid.

Vi avslutade träningen med uppletande för T. Ett hårt plastföremål lades ut i rutan av C. Urk, sa T och spottade ut det. Efter att han plockat in övriga 3 föremål försökte vi med alla upptänkliga metoder få in det hårda, äckliga, föremålet... Till slut gick det. OK, på tävling är det ju aldrig hårda prylar men det skadar nog inte i träningssyfte! C tog även ut G men efter ett föremål knöt det sig så då fick föremålsutläggaren (jag) ut och plocka in grejorna. Som jag konstaterade - eftersom jag har haft en hund som det absolut inte var någon garanti att han tog in grejorna (Simba) så är jag ganska bra på att ha koll på var jag har lagt dem.

Lite mer fika fick det bli och sen körde vi hem. 4 timmar i skogen och 7 hundar tränade och trevligt umgänge = bra!

Senare på eftermiddagen var vi hos C&J, B fixade med deras vatten och jag gjorde en insats som "IT-support light" så nu funkar deras mail igen. :-) Grillade hamburgare som belöning satt ju inte fel. Tänk så gott det kan vara med något så enkelt!! Mycket surr om stort och smått, bl.a. konstaterade vi att vi måste bli bättre på att dokumentera träningen (! - har ni sett mig skriva det tidigare?!).

Idag regnar det. Husse har stuckit till skogs för att spika på ett jakttorn. Dessutom har han haft vänligheten att dra hem en förkylning och smitta av sig den på mig. Taskig tajming med tanke på Tjejmilen om en knapp månad!! Jag vräker nu i mig naturläkemedel för att bekämpa eländet innan den bryter ut helt (än så länge är det bara en "tendens" i halsen, så håll tummarna för att jag lyckas).

2 kommentarer:

Lotta sa...

Skönt med effektiv träning!

Alla de där naturmedlen man stoppar i sig vid förkylningstendenser tror jag ibland bara skjuter upp eländet. :(

Bibbi sa...

Min erfarenhet är nog att även om det hittills aldrig lyckats med att helt vända en förkylning med dessa medel, så brukar den i alla fall bli lindrigare. Gick ju och drog länge, länge på en förkylning i vintras och den började jag som "obehandlad" så jag fortsätter peta i mig piller!