måndag, augusti 23, 2010

Mer hundträning...

Igår var en sån där dag när jag faktiskt kände att jag fått massor gjort när dagen var slut!
  • Dammsuga och moppa golv - check.
  • Jogga med Otto - check.
  • Köpa nya "walking"-skor - check.
  • Kompletteringshandla mat - check.
  • Laga sagda mat och äta upp den - check.
  • Diska - check.
  • Köra till klubben och kolla så där inte rasat in ett oväntat antal deltagare till söktävlingen i sista sekunden - check.
  • Träna lite med Otto och Lazer när jag ändå var på klubben - check.
  • Promenera Hampus - check.
  • Fixa en rabarberpaj (och äta densamma) - check.
För den som till äventyrs undrar om husse inte gör NÅNTING här hemma så har han under helgen i högsta grad varit ursäktad av sin axel.

Det var odrägligt varmt på förmiddagen så när jag hade fixat städningen var jag redan genomsvettig - lika bra då att springa när jag ändå var igång... Det lilla kvällspasset på klubben bestod för Lazers del dels av sedvanlig "gå-fint-i-kopplet-promenad" - nu på lite ny mark - och kontaktträning i form av "sitta fot" och lite "gå vid sidan med kontakt". Otto fick öva på att sitta kvar vid en typisk (?) agilitystart och få belöning för det - i form av leksak kastad åt helt annat håll när han satt duktigt. Körde faktiskt på lite med framförgåendet också, det är ju ett projekt vi har hållit på med till o från i ett år nu ungefär... Men som vår lärare på agilityinstruktörsutbildningen konstaterade, det är inte så dumt att "öva" på inlärning på någon äldre hund där man kanske inte tycker att det "förstör" så mycket... Själv brukade hon öva på familjens katt!

Idag kom jag hem efter visst "om och men". Man kan ju tycka att med mitt jobb borde jag ha koll på förändringar i tågtrafiken men icke - när turerna fanns med i reseplaneraren imorse så trodde jag ju att de skulle finnas där även på eftermiddagen men så var icke fallet. Det pågår ombyggnad av en station på en av mina delsträckor så ett antal tåg på den sträckan var indragna. Nåja, hem kom jag i alla fall...

Tog ut Lazer på en sedvanlig "gå fint"-promenad och avslutade på tomten med lite slalomövningar. Man VET att det regnar MYCKET när hundgodiset blir kletigt i samma sekund som man tar upp det ur fickan...

Nästa på tur var Hampus som fick en promenad på tu-man-tass i regnet.

Det hela avslutades med en joggingrunda med Otto, som i sin tur avslutades med slalomträning även för honom. Det börjar så smått lossna, det här med högerslalom... (och ja, jag har lärt mig läxan - Lazer lär jag in båda hållen på från början!).

Jag är faktiskt LITE nöjd med mig själv för att jag både tränade hundarna som planerat (även om det var korta pass så var de planerade!) och fick tummarna ur och sprang en runda. TROTS hällregn. Och jag menar verkligen HÄLLREGN. Kepsen jag hade på mig under ovanstående utomhusaktiviteter (totalt höll jag väl på ca 1½ timme) formligen dröp när jag kom in! Och det fortsätter vräka ner ute... Mörkt är det också. Höstkänsla. Buäähh....

Och så konstaterade jag att batterierna i kameran är tvärslut. Och vi har inga reservbatterier?! Och det är INTE laddningsbara batterier i den. Dags för ett inköp!!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hann du med allt det där efter jobbet? Jösses.

Bibbi sa...

Punktlistan var från i söndags. Att promenera/jogga och träna lite vet jag inte om det var så fasligt mycket?

Unknown sa...

Okej då. Men ändå - en hel del flängande, sånt tar ju tid!

Bibbi sa...

I söndags var det väl lite flängande men inte så värst farligt. I måndags skötte jag både promenerande, joggande och träning av hundar på hemmaplan så då flängde jag inte alls?!