lördag, augusti 21, 2010

Träningsdag!

Idag har jag tränat hund - och tränat hund.

Dagen började med skogsarbete. Vi körde sök med 5 hundar inkl Lazer. Försökte med att införa markeringsövningar och lösrullar (hittade Simbas gamla lösrullar för ett tag sedan här hemma, är lite förvånad över att jag hade dem kvar faktiskt, slutade ju med söket med honom typ... senhösten -99). Det var inte så framgångsrikt, rullarna var inte tillräckligt kul i Lazers värld. Jag gick hem och tillverkade fler fleeceflätor, nu käckt rödfärgade (ytterligare en påtuggad fleecefilt som fick ett nytt användningsområde). Såna gillar han ju och har faktiskt kört med tidigare, när han var lite småknepig i magen i våras. Utöver de 5 söken (varav 4 främst var hitta/markeringsövningar) så blev det även ett spår åt Ms L. Lite fika och genomgång av vad vi åstadkom, den här gången hade jag förberett och vi noterade vad vi hade gjort - så att vi vet läget inför nästa tillfälle. Äntligen ett steg framåt i min ambition att dokumentera träningen!

Efter det körde vi ner på klubben, jag och L med T. Eller ja, jag körde och L blev körd - hon har lite tid kvar innan det blir aktuellt med körkort... Vi var riktigt seriösa och byggde upp en 10-hinders-kombination (en halv bana, som jag plockat ut från nätet). 2 varv vardera och båda hundarna gick bra. Otto var lite överladdad och tog fel hinder "framåt" efter slalom, men i övrigt gick det bra. Fortsätter att traggla högerslalom och det vill verkligen till att jag är "rätt" placerad - men då går det...! Vi vände på banan och körde åt andra hållet också, L 2 gånger och jag en. Andra gången gick jag bara fram och tränade kvarsittande vid start, gick tillbaka och belönade. Det har ju börjat bli tendenser till tjuvstart och dem vill jag definitivt inte ha! Alltså dags att börja träna "stanna kvar" och BARA stanna kvar...

Hampus har varit hemma och hållit husse sällskap i soffan, han fick en kortisonspruta i sin onda axel igår och just nu gör den inte precis mindre ont...

När jag kom hem blev det faktiskt "rast-vila" också. På 90-talet hävdade min dåvarande sambo att jag var överaktiv och inte kunde "ta det lugnt". Det är precis vad jag har gjort resten av den här dagen... Lite grann underlättar nog inköpet av de första säsongerna av NCIS på DVD...

5 kommentarer:

Unknown sa...

Du vet om att man måste ha gått handledarkurs - ihop! - med den man ska övningsköra med nu va?

Bibbi sa...

Ja - och jag förstår inte riktigt kommentaren???

Unknown sa...

Äsch, jag vet inte vad jag läste där - typ att ni övningskörde. Virr-Fia :)

Bibbi sa...

Ja inte vet jag men "vi KÖRDE sök" och "markeringsÖVNINGAR" kanske var det som din hjärna fick ihop till nåt... helt annat?

Unknown sa...

Säkert. Klar otur när jag tänkte i vilket fall :))