måndag, december 17, 2007

HUND2007 - vilken resa...

Jisses vilken helg det blev… Hur kan man hinna så mycket på 2 dygn och ändå känna att man har missat en massa – människor, hundar och annat – som man borde pratat med, tittat på osv?!

Nåja. Flygresan till Stockholm gick bra men jag får ju erkänna att jag inte precis älskar de Saab-propellerplan som flyger från Ängelholm till Bromma.

På lördagen var det inte meningen att jag skulle ha någon ”officiell” funktion. Hade lovat att ”finnas till hands vid behov” för SHUs agilitytävling t.ex. När jag kom på morgonen så fick jag raskt frågan: ”Skrivaren i lydnadsklass IB har blivit sjuk – kan du tänka dig att ta det?” Jovisst, det fick jag väl göra – jag hade ju lovat att ställa upp vid behov. En kvart innan klassen skulle börja visade det sig att det var lite värre än så. Det var nämligen tävlingsledaren som blivit sjuk, inte skrivaren! Det var bara för undertecknad att skriva en fusklapp, stämma av med berörd domare och sen ”köra så det rök”… Resultaten för de tävlande var väl lite varierande – att tävla lydnad inomhus på utställning är ju lite annorlunda.

Resten av dagen kunde jag ägna åt att gå runt och titta och träffa folk och så…
På lördag kväll var det dags för lite ”familjesamkväm” – åt middag med min bror och svägerska.
Under söndagen hade jag inget ”jätteuppdrag” heller, var reservdomare i freestyle och skulle hjälpa till lite med resultaten. Dessutom var det ett möte på förmiddagen om regler för Nordiska Mästerskap i freestyle. När mötet och tävlingarna var undanstökade så kunde jag ägna resten av dagen åt att gå runt och titta, kunde t.o.m sätta mig ner och titta på en uppvisning, minns knappt när jag gjorde det senast i det här sammanhanget??

Hemresan sedan ska jag sent glömma. För att göra en variant på en replik ur Sällskapsresan: ”Detta är sista gånger jag reser med xxxxxxxx” (utan att hänga ut bolaget ifråga allt för mycket – det känns som att det inte är första gången det strular med dem??)

OK, jag kom ju hem och det ska man vara glad för, trots allt. Ett tag började jag nämligen misstänka att det skulle sluta med ytterligare en övernattning i Stockholmstrakten.
Vad som hände? Jo: Flyget skulle gå från Bromma kl. 19.20. 18.40 kom det ett utrop om att flyget inte kunnat lyfta från Ängelholm ännu pga ett tekniskt fel. Jaha… mer information skulle komma kl. 19. Klockan blev 19. Den blev 19.10. Den blev 19.20… 19.25 kom aningen mer information, som i princip gick ut på att mer information skulle ges vid gaten. Det var bara att skicka väskan genom säkerhetskontrollen – för att få veta att vi skulle bussas till Arlanda dvs ut genom säkerhetskontrollen igen. Bromma flygplats stänger nämligen kl. 20.00 på söndagar så det fanns ingen möjlighet att få iväg oss därifrån. 20.10 så rullade alltså bussen iväg och en dryg timme senare – 21.15 – lättade planet till slut från Arlanda. En timmes flygtid går det ju inte att göra så mycket åt, så 22.15 var det landning. Strax före 23 var jag hemma… Pust. Det var liiite segt imorse, tur att man har flextid och kan ta ett senare tåg!

Jag såg förresten en ras som är rätt ny i Sverige, Drentsche Patrischshond eller nåt ditåt hette den. Det var en Otto, fast ett nummer större i storlek?! Tydligen en holländsk fågelhundsras som kan användas ganska ”allround”. Kanske något att hålla ögonen på i framtiden. Träffade även på Birks kullsyster Bianca med uppfödare i lördags. Tyvärr gick det inte så bra i ringen men jag tycker så klart att Bianca är jättefin!

Trots att det var mer hundar och folk än någonsin tidigare så kändes det skapligt luftigt runt lydnads-/freestyleringen och agilityringen, som i år var flyttade in i stora A-hallen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Shoppingen då? ;-)

Bibbi sa...

Hittade inga "måste-ha" och eftersom jag flög försökte jag begränsa mig lite (en bädd till hundkojan var högintressant men den tar jag nog i samband med MyDog). Lite tuggben, några retrieverkoppel (bra att ha i fickan på jakten, säger husse) och en julklapp till husse. Och så några oemotståndliga leksaker utformade som älgar. De lär inte hålla många minuter när Otto sätter fart, men det är ju i alla fall jul...

Anonym sa...

Jag kom iväg till Mässan på lördagen och hade hoppats på att få en skymt av dig vi Agilyplanen, men inte hittade jag dig och nu när jag läser din blogg så förstår jag. Fastnade mest vid cocker och springerringarna men hann även runt en runda för att titta på rastorget. Jätteskönt att vara där utan att ställa hund själv.
Ia

Unknown sa...

Och gottis! Vi köpte ju gottis! :)

Du får vara beredd med kameran när älgarna tas fram förresten, och så helt enkelt hålla ner knappen :)

Bibbi sa...

Ia, försökte spana efter dig vid springerringen och cocker för jag sprang förbi där en stund på lördagen men det är ju på gränsen till omöjligt att hitta folk i mängden...