lördag, december 01, 2007

Det är de små små detaljerna...

Igår var det dags för årets julfest med jobbet. Faktiskt den första jag har varit med på under mina år på den här arbetsplatsen - hittills har julfesterna alltid krockat med andra saker som jag valt att prioritera.

Jag har i ett par månader gått och funderat på att göra något "halvradikalt" åt mitt hår. I våras klippte jag förvisso lugg efter ett antal år med jämnlångt hår, men nu började det bli dags att göra nåt åt längden också. För er som inte vet - jag hade alltså hår ner till byxlinningen i princip. Igår tog jag en förlängd lunch och kilade iväg till frisersalongen tvärsöver gatan vid jobbet. Ganska mycket klipptes bort, det är fortfarande långt men räcker nu "bara" nedanför axlarna ungefär. Dessutom klipptes håret upp en del så det är lite annorlunda i strukturen.

Men: Tror ni att någon märkte nåt när jag kom tillbaka till kontoret? Icke. Inte ens min chef, som annars är en man med ovanligt stor observationsförmåga, noterade någon förändring. I och för sig ska man nog ta detta som ett gott tecken, då passar ju frisyren!!

Ännu roligare (?) blev det på kvällen, utanför festlokalen, när jag mötte några av mina närmaste kollegor som just igår inte var på plats på kontoret utan på andra håll. Det första dessa noterade var att jag hade målat naglarna! Håret, nä det var det ingen som märkte där heller... OK, nu är ju inte nagellack nåt jag använder mer än 1 gång om året eller så, så visst, det var en förändring det med...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men det är så trist när man gjort något som man tycker är en stor förändring, åt det bättre hållet, och ingen märker något! Hoppas festen var trevlig iaf.

Http://brewitzochco.blogspot.com sa...

Haha, det bevisar bara att ni inte bryr er om såna petitesser på landet! Här i Stockholm så ser i allafall kvinnorna om man fixat till sig, men karlarna som man gör sig till för märker aldrig något. Betyder det att alla karlar är bönder??

Bibbi sa...

Som sagt - det sägs ju att när stora förändringar (ny frissa eller nya glasögon) inte noteras av omgivningen så har man "prickat rätt" - jag får väl hoppas att det är så.

Jag har en kompis med examen i socialantropologi som hävdar att det här att karlar inte ser detaljer av denna sort hör med vårt "stenåldersursprung" att göra... Man behövde inte se så mkt detaljer vid jakt - bara man såg bytet. Kvinnorna däremot måste ju se skillnad på olika växter och fröer som samlades in = detaljer!
Den enda som noterade något på jobbet var faktiskt en kvinna. Och inte ens sambon såg nåt spontant när han kom hem?!

Unknown sa...

Var det mig du syftade på där? ;)

Ingen har sett att jag klippt mig heller faktiskt. Får väl se hur det blir efter nästa besök, när jag ska ordna till den här grävlingsfärgen jag har...

Bibbi sa...

Hur många kompisar med den utbildningsbakgrunden tror du att jag har...?