torsdag, december 20, 2007

RUTAN!!

Det lider mot jul, som sången heter, och idag var det ganska glest på BK-träningen. B har stuckit på grisjakt så jag hade bägge hundarna med mig och körde lydnad med bägge.

Otto fick gå lite linförighet, med ganska mkt hjälper men han är duktig. Försöker jobba på att han själv ska hitta in i rätt position vid stillastående, funkar ganska skapligt. Sen körde jag lite lägganden, bara från "lek" och så snabbt som möjligt. Inkallning, kort sträcka och så avslutade vi med lite "ligg kvar" med matte ståendes nära, nära. Gick också bra när han väl förstod att det var ligga kvaaaar som gällde.

Hampus körde jag fritt följ - raksträckor och vänstersvängar (marsch/halt), lägganden, inkallning med stående och så kom vi då till RUTAN. Hade mätt upp 10 meter (nåja, stegat), ingen target den här gången. Och kors i taket. På första försöket sprang han hyfsat rakt ut, dock lite vid sidan av själva rutan så det blev "runda och in bakifrån". Men bara detta att det inte var något vimsande till höger/vänster...!!! Sen körde vi några skick till och det gick riktigt, riktigt bra. Ett par riktigt klockren, rakt in och stå på kommando. Kanske håller det på att släppa? Körde lite mer fritt följ, några enkla freestyleövningar som "omväxling" (slalom mellan benen, snurra och "frontarbete" gå mot mig när jag backar - alltså H går framåt och jag bakåt, "nos mot nos", inget avancerat alls egentligen) och avslutade med ett par lyckade skick till rutan. Gött!!!

Ibland är det nog bra med lite "träningsuppehåll" för den här veckan har det inte blivit så mycket gjort på kvällarna. Jag är ju lite "tagen" av penicillinet men nu är kuren snart slut. Och imorgon är det vintersolstånd så nu vänder det snart... Det är ju för tråkigt mörkt så här års!

Inga kommentarer: