söndag, juli 05, 2009

Rosfestival

... var det på Fredriksdal nu under helgen och det blev ett besök där igår. B var inte särskilt intresserad av att följa med, svärmor var upptagen - till slut fick jag med mig vår granne som brukar hjälpa oss med vattning och post när vi är bortresta...

Fredriksdals "rosarium" är en upplevelse även utan "festival" vid den här tiden på året då rosorna blommar! Vi strosade runt och tittade, det fanns ju så klart guidade turer man kunde hoppa på alldeles gratis men det blev det inte den här gången. Roligast (?) var det ju förståss att se vad som fanns till salu... Eftersom jag planerar en ny rabatt - där det ska stå 2 gula rosbuskar - så var det här ju en chans att fynda. Min ursprungliga plan på vilka sorter som skulle hamna där, reviderades kan jag ju säga. Jag kom hem med Western Sun och Kronprinsessan Mary. Ursprungstanken var Peace och Stockholm (som jag inte har lyckats hitta någon bild på). Jaja, dem kan jag köpa någon annan gång!

Resten av helgen har till stor del gått åt till att gräva... För att få ordning på den tänka nya rosrabatten! Där ska även planteras en klematis och någon form av låg perenn som kan täcka upp "fötterna" på såväl klematis som rosor. Lavendel är ju en populär variant men efter besöket på Fredriksdal igår fick jag också idén om Lammöron. Får fundera lite på den saken. Lyckligtvis står rosorna i fråga i kruka så de klarar sig ett par dagar till. Måste köpa ordentlig jord - och ska det ändå ner en klematis i backen så kan jag ju köpa den också och sätta samtidigt. Har en idé om en tidig sort som ska blomma före rosorna. Återstår att se om jag lyckas.

Har även rivit mig en del i huvet över de rosor jag köpte hösten 2007. Kronprinsessan Margareta mår inte så bra, vi får se om den tar sig. Däremot är det 2 plantor som blommar hej vilt och det SKA vara en Morden Sunrise och en Iceberg. Dock stämmer inte etiketterna men om jag minns rätt var det en liten hund och grävde i min första plantering så månne har jag lyckats förväxla dem? Ett aber till är att den som i så fall är Morden Sunrise inte riktigt stämmer med de bilder jag sett av denna ros - men nog ser det ut som en soluppgång, så säg?


Morden Sunrise?



Och lite mer utslagen...


Iceberg?

New Dawn

En anemon som jag inte kommer ihåg namnet på


Mer av klematis Piilu - i motljus...
Ja detta håller på att utvecklas till en trädgårdsblogg! Blomstren är ju i alla fall hyfsat stilla när jag tar fram kameran.
Eftersom det var närmare 30 grader i skuggan igår igen så blev det lugnt på hundfronten.
Idag har jag fortsatt grävandet i den nya rabatten och grabbarna grus har... "hjälpt till". Otto gillar ju att gräva gropar annars men han har mest roat sig på egen hand - så även Hampus, som började gräva. En grop?! Verkar nästan som att det är svalare att ligga direkt i jorden (urk, så skitiga de blir) när det är så här varmt som det har varit nu?! På eftermiddagen kom i alla fall det utlovade väderomslaget, termometern ramlade ner mot 20 grader från 25 tidigare under dagen och så kom regnet. Jag och Otto hann ta en joggingtur innan det bröt ut ordentligt, om man nu kan kalla det så - det har varit ett ganska "snällt" regn hittills. Precis vad naturen behöver efter den senaste torrperioden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka vackra rosor. Jag måste titta efter rosor som vill leva här. Och planera var kan kan sätta dem!
Nina l.

Bibbi sa...

Nina: Vilken växtzon bor du i egentligen? Det blir nog inte alldeles lätt men jag vet (trädgårdstidningar!) att det FINNS rosor som funkar långt upp i landet.

Maja sa...

Lammöron! Min favoritväxt, är det sol så tar dom sig fort och breder ut sig, det skulle jag satsa på :)

Bibbi sa...

Maja - då blir det nog såna... Rosor i sig vill ju ha mycket sol och den nya rabatten på baksidan vid staketet mot hästhagen kommer att ha sol nära nog hela dagen!