söndag, november 29, 2009

Stora julklappspåsen!!

Jag har ju kastat mig in i ett "julklappsbyte" med boktema och med anledning av det så ska man svara på lite frågor för att ge den hemliga bokvännen något att gå på. Nu "arbetsflyr" jag igen för nu blev det ingen bokföring gjord då jag satte igång med att svara på frågor istället. Så, för min hemliga bokvän - håll till godo. För alla er andra, lite allmänt om mig...

Allmänna frågor:
* Vad gör du helst på fritiden?
Någon form av hundrelaterad aktivitet (allt från att gå en promenad till att hålla kurs…), umgås med sambon, påta i trädgården (under säsong), jogga, läsa, peta med datorn, lösa korsord…
* Samlar du på något?
Inte direkt. Då vi har ett ganska litet hus försöker jag snarare undvika att samla på mig för mycket...
* Favoritfärg?
Blå. Goda tvåor är "skogsgrönt" och brunt.
* Teve-serier som du uppskattar?
Kriminalare av olika slag, allt från Morden i Midsomer till NCIS. Inrednings/ombyggnadsprogram.
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Romantisk komedi eller action. Pretty woman vs James Bond (t.o.m Pierce Brosnan, tidsmässigt), typ…
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Te, svart och gärna med någon fruktsmak.
* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Choklad i alla former! Lakrits går också ner. Ja det mesta som är sött faktiskt. Bara det inte är någon spritsmak i.
* Stjärntecken?
Vädur
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Inget som jag kan komma på så här på rak arm!
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
Fina ljus är alltid trevligt så här års!
* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Näpp.

Bokrelaterat
* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Har fastnat i deckar-/kriminalträsket vilket börjar irritera mig!
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Hua, inte lätt… Jag har läst det mesta av Elizabeth George, Liza Marklund, Arne Dahl och Håkan Nesser.
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Engelska men det blir alldeles för sällan. BORDE nog försöka ta mig igenom något enkelt på tyska eller spanska innan de språkkunskaperna förfaller totalt, men det tar vi inte här och nu!
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ja, CD. I bilen är det himla bra…
* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Dessvärre inte. De senaste månaderna har jag kommenterat en del böcker i blogginlägg men inte i någon strukturerad form. Fick fatt i en ”utmaning” för en tid sedan om 100 titlar (engelska), ska försöka ta tag i den kanske! En stor del av min boksamling är dessvärre magasinerad sedan jag flyttade till Skåne...
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Verklighetsflykt? En lagom dos spänning? Det kan även handla om bildning men då brukar jag medvetet (i samband med utbildning eller liknande) läsa fackböcker.
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Skräck, typ Stephen King. Är inte överförtjust i Sci-fi heller.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Lite mer ”klassiska” böcker. Är nyfiken på t.ex. Isabell Allende. Någon Hemingway borde man väl läsa någon gång? Eller Selma Lagerlöf?
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Inget som jag kan komma på så här nej!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ho Ho Ho, detta är din hemliga bokvän! Ska bli superkul å lista ut någonting trevligt åt dig i jul!