onsdag, juli 28, 2010

Ändrade semesterplaner och en bok till

Hastigt och lustigt (?) ändrades planerna för mina sista semesterdagar. I början av juli fick jag en förfrågan om jag ville döma freestyle på USM i Stockholm den 31 juli. Efter lite funderande tackade jag ja (och valde därmed att INTE anmäla till agilitytävling Halmstad). Sen har jag inte hört ett knyst. Skickade ett mail i måndags till den jag fick förfrågan för. Idag hade svaret kommit. De ansåg att de hade bokat av mig, för de hade fått tag på en domare på närmare håll och det kan jag ju i o f s förstå... Men var f-n var mailet de påstod sig ha skickat?! I spam-mappen, visade det sig. Man kan ju tycka att det är bra att dubbelkolla och inte bara ta för givet att såna här, onekligen ganska viktiga, meddelanden nått fram! I synnerhet under semestertid när kanske inte alla har tillgång till mail varje dag...

Så nu uppstod raskt frågan - vad gör jag nu... Åker upp ändå och hälsar på mina föräldrar? Brorsan med familj är upptagna på annat håll, de flesta av mina Stockholmsvänner med och utan hund är antagligen på semester här och där i landet... Efter att ha konsulterat B samt min stackars mor, bestämde jag mig för att nä, jag stannar hemma. Inte minst då väderprognosen för östra delarna av landet pekar på regn, medan vi i Skåne har högsommarvärmen kvar. Har lite smått att pyssla med hemma också, fast så är det ju i o f s alltid. Men det kommer ju en jaktsäsong nu snart, då kan jag ju kanske planera in något Stockholmsbesök. Och jag ska ju springa Tjejmilen om en månad (det blir inget PB i år kan jag säga, har tränat på tok för lite) så då åker jag ju uppåt (om än utan hund).

Igår kväll var det träning som vanligt och om Otto går på det viset på tävling... Ja, ständigt detta "om". Han slarvade lite med att lyfta på benen igår och rev ett hinder vid olika tillfällen (inte samma hinder ens) och det var inte ens höga hinder. Annars gick det riktigt, riktigt, bra! Kanske en lite tveksam uppfart på balansen också men han lyssnade fint och var riktigt med mig. Den där bubblan, som sagt...!! Lazer fick springa lite böjd tunnel och mellan hinderstöd (han passade dock på att busa och hoppa innan jag fått väck bommen, nu låg hindret på small-höjd så det var ju knappast någon katastrof).

Idag är det ingenting inplanerat alls egentligen, skulle ju ägnat mig åt att packa osv, men nu blir det ju inte så. Imorse ägnade jag en timme åt att springa runt i trädgården och vattna, plocka visset osv. Det är torrt, torrt, och visst skulle vi behöva lite regn även i Skåne men det får gärna vänta till nästa vecka när jag börjar jobba igen!

Jo, jag har ju läst ut en bok till också! Märkligt vad man hinner sånt bra när man är hemma ensam... ;-) Skönt att sitta ute i halvskugga under ett fruktträd och bara försvinna in i en annan värld. Den här gången blev det Håkan Nessers senaste, De ensamma. Den fjärde delen i sviten om kriminalinspektör Barbarotti. Den här gången vävs nutid och dåtid ihop och varvas mellan de olika kapitlen. Det har jag annars tyckt har varit lite segt i ett par av de tidigare Barbarotti-böckerna, det har liksom tagit halva boken innan något börjat "hända" eftersom vi läsare fått hela bakgrundsbilden först. Bakgrunden växlar också mellan berättande och dagboksform vilket inte störde mig så mycket som det gjort i en del andra böcker på sista tiden, kanske börjar jag vänja mig? Nesser lyckas väva ihop en intressant historia med ett mycket oväntat slut. Ingenstans hade åtminstone jag kunnat gissa mig till det som blir upplösningen!! Väl värd att läsa - men jag tror man ska ha läst de tidigare böckerna i serien först, för att förstå t.ex. Barbarottis diskussioner med Vår Herre. En liten extra krydda var det faktiskt att en liten, liten del utspelar sig i Lund, där jag ju tillbringat ganska mycket arbetstid de senaste 2 åren. Ett hotell på Grönegatan (en bit ifrån vår "stam-lunchkrog"!) och polishuset - som ligger på andra sidan gatan från vårt Lunda-kontor, kunde jag liksom se framför mig utan problem (fast det där hotellet vet jag inte med säkerhet om det finns, grannhuset gör det dock...)! Märkligt att jag reagerade så starkt på detta, får inte alls samma reaktion på Stockholmsskildringar??

Inga kommentarer: