tisdag, juli 27, 2010

Semester på hemmaplan

Fåglarna kvittar, vinden susar i träden, en bok i skuggan av päronträdet, hundarna leker (och när de lekt klart säckar de ihop i skuggan de också) och på avstånd hörs bruset från E4:an... Ja mer på landet än så bor vi ju faktiskt inte.

Igår fick alla hundarna en stunds "egen-tid" med matte, t.o.m Hampus och det är, tyvärr, inte ofta numera. I väntan på att bilen skulle bli klar tog jag och Otto en joggingrunda, och när bilen väl var klar, så tog jag Hampus med mig och promenerade i motsatta riktningen mot vad jag gjorde med Lazer på morgonen. Inte exakt samma väg, men jag tror inte det skiljer många meter på sträckan A-B i det här fallet. Dock skilde det på tiden, det tog exakt 18 minuter att promenera i någorlunda rask takt med Hampe...

På kvällen var vi nere på klubben en stund och tränade för omväxlings skull bara lydnad. Jag håller på och klickar in Lazer så smått och han verkar börja koppla "klick-godis". Sitt, ligg, gå vid sidan med kontakt (början till linförighet/fritt följ) fick det bli, och lite "sitt-stanna kvar". Det tar sig... Otto fick sig ett pass med "hälften" av appellklassmomenten. Först o främst platsliggning där jag vill att han ska ha hakan i backen och det går framåt där med, längre o längre stunder ligger han så. Lite linförighet, som kändes riktigt hyfsad, det är i höger-halter som det är lite problem med att rumpan åker ut, det får vi träna på separat! Läggande under gång är också hyfsat, samma där - träna lite mer på "snabba lägganden" separat. Inkallningen är inte mycket att orda om, möjligen skulle jag vilja ha sitt-avslutet lite längre fram men vad tusan... Det här är ju definitivt ingen hund som jag ska till SM eller så med...! Resten av momenten (framförgående, hopp och apportering) körde vi inte. Hoppet är inget problem, framförgåendet har jag ju bara påbörjat sedan tidigare och inte kört vidare på (måste ta tag i det igen) och apporteringen.... ja, den behöver vi nog ha ett litet utvecklingssamtal om. Ska nog testa att köra lite här hemma där ytorna är mindre och man inte kommer så lång på "ärevarven". Husse blir ju något förgrymmad dag jag "låter" Otto flippa ur med apporteringen - jag hävdar nog å det bestämdaste att jag inte alls tillåter detta, utan att det är friheter som herrn tar sig själv!

Idag var det kiropraktortid på morgonen så det var upp med tuppen (dvs när husse skulle till jobbet). Resten av dagen ska jag försöka ägna åt att slappa så mycket jag kan, innan det är dags för agilityträning ikväll. :-)

Påpekade förresten för B häromdagen att de där guldfiskarna vi hade i dammen tidigare (de som vintern tog kål på, tyvärr), gjorde nog en viss nytta. Jag har aldrig tidigare varit så myggbiten här hemma (man kunde ju trott att semester i Bergslagen skulle kunna vara en bidragande orsak men det är f-n hemma betten har kommit) sen jag flyttade ner hit, som jag blivit de senaste dagarna!! Han hummade något om att jag är gnällig. Hmpf.