lördag, juli 10, 2010

Dubbeldisk före kl. 10

Dagens agilitytävling började med banvandring kl. 7. Avfärd hemifrån kl. 6 för att hinna “landa” på tävlingsplatsen (25 min körning ungefär). Agility är ju lite knepigt på det viset numera eftersom det väldigt sällan är bemannad anmälan INNAN tävlingen drar igång, utan man kommer, förbereder sig, banvandrar och sen talar man om för inroparen att “ja jag är här”. Eller så ska man själv pricka av sig på någon lista… Lite smågalen känner man sig ju när  man kör hemifrån nästan en timme tidigare än man gör när det är arbetsdag. En lördag. Första dagen på semestern…

I första klassen hade jag startnr 54 och det var hoppklass. Lustigt nog påminde starten starkt om en start vi tränade på häromsistens på klubben. Kanske för att vi letat banor av de domare som skulle döma i helgen…? Starten gick i alla fall BRA, hela 5 hinder gick BRA… Sen sket det sig. Hinder 4 var en böjd tunnel och hinder 5 var en rak kort tunnel = där får agilitywachteln upp rejäl fart… Och hinder 6 (hopphinder) stod lite till höger i förhållande till utgången från tunneln som var nr 5. Otto rusade helt enkelt förbi 6an och när jag väl fick stopp på honom vände han upp mot hindret, varvid jag – mitt nöt – häver ur mig “hoppa”. Vilket han så klart gjorde. Från fel håll… Och så läser han ju av att “f-n nu blev det fel” och lämnar banan. Jag fick fiska upp honom i publiken mellan banorna, hm. Numera har jag alltid ett retrieverkoppel i ryggfickan på västen så att jag har något att fånga in honom med… Men – de där 5 första hindren, de kändes väldigt bra! Bubblan, typ!!!

Nästa klass var alltså agilityklass och där höll jag på att missa banvandringen… Vi satt i tältet och surrade, jag och klubbkamraterna, när jag plötsligt fick se att –attans, de går bana där borta! Detta är onekligen en av nackdelarna när det är 3 banor igång samtidigt och vi har tävlande på alla banor i olika klasser… Jag hann i alla fall kasta mig in i banvandringen, lyckligtvis var det den första där jag skulle gå som hade börjat (det var uppdelat på 3) och jag hann gå mina varv.

Det loppet blev lite “hattigare”. Starten var inte helt rak, men nästan, och bestod av hopp-däck-kort tunnel, därefter en nästan 180 graders sväng till A:et. Av någon anledning (min placering?) drog Otto mot A:et istället för tunneln, och var därmed förbi ingången = vägran… Sen drog den lilla ängeln ur slalomet före sista porten och rakt in i platta tunneln som visserligen VAR nästa hinder. Återigen – kombinationen slalom följt av tunnel. Jag får nog ta och köpa mig en tunnel också så jag kan intensivträna detta hemma.

Därmed var tävlingsdagen slut för min del, redan före kl. 10. Men lojal/nyfiken som jag är stannade jag ju kvar och tittade på mina kamrater i klass 2. Där blev det ömsom vin och ömsom vatten kan man väl säga.

Varmt har det varit i alla fall, väldigt varmt. Uppåt 30 grader i skuggan. Nu diskar vi oss ju även när det regnar så att skylla på vädret känns inte meningsfullt, faktiskt. Möjligen kan jag skylla på att jag glömde min keps hemma…? Nä, det är bara att inse, bubblan räckte inte i hoppklassen och i agilityklassen infann den sig aldrig.

Väl hemma har det mest bara slappats, man orkar ju inte göra så mycket vettigt när det är så här varmt. Nu drog jag igång datorn för säkerhetskopiering och fick nästan panik – externa hårddisken var väldigt trögstartad? Tror jag borde ta tag i de där säkra lagringsutrymmena som ingår i bredbandsabonnemanget t.ex…?!

Imorgon blir det ett nytt försök på samma tävlingsplats. Normalt sett tävlar jag inte 2 dagar på raken men den här helgen gör jag ett undantag. Det är ju så nära till Bjuv!!

Inga kommentarer: