fredag, juli 09, 2010

Nedräkning o uppladdning

Egentligen tycker jag inte man ska blogga på arbetstid (hej chefen om du läser detta) men eftersom jag nu har en, säger en, kvarvarande arbetsuppgift utöver "löpande" som "ska" vara klar innan jag går hem i eftermiddag, så tar jag mig friheten.

Det är alltså nedräkning till semestern. I eftermiddag går jag hem och sen jobbar jag inte på 3 veckor. Fick ju ta ut ledigt i vintras när Lazer kom hem till oss (och till nästa valp ska det sparas ihop mer semester, eller så ska den tajmas till sommarsemestern som vi lyckades med för 6 år sedan med Birk) så det blir "bara" 3 veckors sommarledigt. Men oj så välbehövligt känner jag nu.

Igår var det i sedvanlig ordning träning, det var ju torsdag. Vi byggde upp en svår klass 2-bana och ja, det var en utmaning för fler än mig kan jag ju säga... Även de mer "stabila" ekipagen som faktiskt är i klass 2, hade problem på vissa ställen. Jag och Otto började med att köra fast i startkombinationen, där det fanns många hinder att välja på om man inte lyssnar på sin matte. Lärdom (som jag egentligen vetat länge): I svängar där det finns annat som kan dra och där det ska svängas kraftigt, ska jag använda Ottos namn istället för det i hans öron mer... nonchalerbara "här". (Fler än jag som hade problem med det också) Sen är det också bra om inte den puckade matten vrålar "Slalom" när nästa hinder är en tunnel. Tja, man kan ju inte säga att det var ett särskilt bra genrep inför helgen, men återigen fick jag känslan av att mycket hänger på mitt fokus. Väldigt mycket. En annan grej som jag kom på att jag tränat dåligt är att starta samtidigt med hunden. I vissa lägen kan det faktiskt vara att föredra framför att gå ut i banan och kalla hunden till mig. Nåväl, nu har vi kört ganska "hårt" den här veckan med jogg 2 dagar, hemmaträning den ena av dessa samt 2 pass på klubben. Ikväll blir det "vila" (bara promenad) och imorgon tävling. Ska bli intressant att se hur den här modellen på "uppladdning" funkar. Sen tror jag helt klart att jag har mycket att jobba med när det gäller min mentala inställning, det gäller att ha rätt känsla och gå in i den där "bubblan" med hunden som bl.a. Lotta skriver om ibland (fast då handlar det ju om lydnad/brukslydnad). Jag tror det var den biten jag lyckades med för en månad sedan när vi faktiskt kom i mål. Mental träning var det länge sedan jag ägnade mig åt, det var när jag höll på och tävlade kanot. Och inte ens då gjorde jag det särskilt mycket. Kanske dags att ändra på den saken. Och återigen - dokumentera. Måste skriva ner vad jag gör och hur jag gör det!!

Ikväll tänker jag och en av klubbkamraterna vara riktigt, riktigt "agilitynördiga" och köra till tävlingsplatsen och slänga upp vårt (klubbens) tält (som vi i agilitygänget lånar så länge det inte behövs till nåt annat på klubben). Enligt PM får man börja göra det kl. 18 och en tävling av det här formatet (i en av mina klasser är det 100 anmälda) brukar betyda att det är en lång kö av tältbyggare redan dagen innan. Komma imorgon bitti och försöka få en hyfsad tältplats... Nä, tror inte det va!?

Sen kan man ju fundera på det här med "första semesterdagen" (formellt är det ju egentligen inte förrän på måndag). Nyss nämnda Lotta fick lite synpunkter då hon ägnade sin första dag åt att stiga upp i ottan och träna spår/uppletande. Själv börjar jag alltså imorgon med att köra på agilitytävling, där banvandringen börjar kl. 07.00. Eftersom jag gärna vill vara på plats på tävlingsplatsen en stund innan, så blir det avfärd hemifrån kl. 06.00... Är man galen eller?!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lite galen ja. Men alternativet är ju inte mycket roligare :)

Lotta sa...

Bubblor är bra, när man hittar dem. Det är ju inte alldeles självklart alla gånger... Lycka till i morgon!

Bibbi sa...

Mialena: Nä, man måste ju ha något att syssla med... Och det finns ju fler fritidsintressen som leder till lika konstiga vanor. De man brukar se vid den tiden på morgonen ute på vägarna, är hundfolk, jägare (under säsong), golfare (under säsong - och den är lång här nere), hästfolk och en eller annan fågelskådare. Kör man iväg lite senare kan man också möta ett eller annat ungdomsfotbollslag (eller liknande).
Lotta: Jag har funderat mer o mer på det här med fokus, bubbla och mental träning, som sagt... Nu kör vi!!