måndag, juli 26, 2010

Solen tillbaka och läst bok

Efter en "mellandag" igår med lite småkallt, blåsigt och mulet väder (inte mycket till regn dock, några småstänk kom det men det var inte mkt), är solen tillbaka idag. Bilen skulle lämnas in på service och eftersom den görs i andra änden av byn så tog jag med mig Lazer och gick hem därifrån, för att han skulle få lite egen-tid och koppelträning. Frågan är vem det var jobbigast för, honom eller mig?! Sträckan som normalt tar ca 20 min att gå tog 35...

En vecka kvar på semestern och paniken sprider sig... Nåja, skämt åsido, men det finns lite smått jag skulle vilja hinna med innan det är dags att börja jobba igen. Mer hundträning t.ex...!

Har dessutom en hög böcker att läsa. Fick ett gäng pocketar (bara svenska deckare!) av Lazers mormor K som uppenbarligen läser här... :-) Igår rensade jag dessutom i tidningshögen i vardagsrummet och fick ihop en försvarlig mängd recept och korsord. Svärmor har börjat lämna sina veckotidningar vidare när hon förstod att jag är korsordslösare! Och lite inspiration till köket är ju aldrig fel.

Boken jag lyckades läsa ut under hemresan från Bergslagen (nej, jag har inga problem med att läsa i bilen) var hämtad ur sommarpåsen som kom tidigare. Odjuret av Roslund&Hellström (en senare bok av dem låg, om jag minns rätt, i kassen jag fick av K). Jag har funderat på deras böcker ett tag men eftersom jag inte velat dra på mig fler "måsten" bland deckarförfattarna så har jag avstått. Nu fick jag i alla fall anledning att ta tag i det och oj, säger jag bara. Spänning och tankeväckande i kombination. Det som börjar till synes ganska enkelt med att en våldsbenägen pedofil rymmer under dramatiska former, blir en allt mer komplicerad historia där våldet sprider sig och tar något oväntade vändningar. Efter vad jag förstått så jämförs herrarna Roslund&Hellström av många med klassiska Sjöwall-Wahlöö. Det här är inte "bara" en kriminalroman, det finns en hel del av samtida samhällsskildring (och -kritik?) inblandat också. Precis som det var i de ursprungliga Beck-böckerna (filmserien med Haber och Persbrandt har ganska lite med originalet att göra, som nog de flesta vet). Jag var visserligen ganska ung när jag läste dem, och jag var knappt född när de utspelar sig (jo, de sista) men nog kunde jag ta till mig en del av det som beskrevs om hur samhället förändrade sig. Det ska bli intressant att se hur Roslund&Hellström utvecklar sig, för fler av deras böcker ska jag läsa, helt klart. Dock kan jag ju konstatera att det är tveksamt smart att sitta och läsa dessa ruskigheter vid vägkanten "passande" en husvagn med punktering. Kände mig plötsligt väldigt, väldigt utsatt i min ensamhet...

1 kommentar:

Unknown sa...

Ungefär lika smart som att lyssna på bok om "den mörke" som bara syns som en skugga medan man springer längs en mörk kanal...

Som sagt, jag har fler R&H om du vill ha!