söndag, mars 11, 2007

Ett nytillskott!

Ja, då är det väl dags att avslöja varför jag städade bilen igår. Eller städade och städade, tömde är närmare sanningen. Jag har nämligen bytt bil idag. För ett par veckor sedan fick nämligen B för sig att vi skulle åka och titta på en nyare bil åt mig. Just då fanns inget lämpligt objekt inne men de hade ett "på väg in". Så för en dryg vecka sedan ringde bilfirman till B och talade om att NU var den bilen på plats. När vi kom dit på lördagen var den tydligen redan såld... Dock hade de fått in ytterligare en bil som vi fastnade lite för... Och "för säkerhets skull" hade vi kört med min lilla blå VW Polo in till bilfirman OM utifall att... Så de fick titta på den och ge ett "mellanpris" och sen gick vi hem och tänkte. Eller rättare sagt, jag tänkte. Det där är lite viktigt för B nämligen. Skillnaden på "din och min" bil... Efter ungefär ett dygns funderande så ringde jag in till bilfirman igen och sa att "vi tar den". Sen är det ju det här med att hämta en bil i Helsingborg i veckorna, när jag jobbar i Hässleholm. Inte helt enkelt rent logistikmässigt. Lyckades alltså övertyga dem om att lämna ut den "nya" bilen till mig en söndag dvs idag. Det var inget de var jätteglada åt men de förstod ju problemet. Så idag var vi på plats innan bilfirman ens öppnat för dagen och lämnade min lilla blå Polo och körde hem igen i en grå Skoda Octavia, årsmodell -04. Ja, den ser precis ut som den bilen B hade förut! Det här är dock en renodlad "standardbil" - det är inte ens elektriska fönsterhissar, vilket det var i Polon. Dock är det AC istället, vilket det inte var i Polon. Föredrar nog faktiskt AC framför KD (KorsDrag) som jag ju varit tvungen att köra med vissa varma dagar...

Utöver detta har jag idag hunnit med ett styrelsemöte och lite hundträning (fritt följ och hopp "ut" över hindret - försöker jobba å att få ut avståndet lite med target och klicker). Dessutom ett löppass för min del också, den här gången utan hund - B tog med sig bägge och stack iväg för att vaka på vildsvin...

Hann faktiskt klämma in lite hundträning igår eftermiddag också innan det var dags för svärmors födelsedagsfirande. Fritt följ, rutan, inkallande med ställande och fjärrdirigering "sitt-ligg" blev det då. På inkallningen har jag fått ett intressant problem på halsen. Hampus är självställande... dvs han tycker att han kan bestämma själv var han ska stanna! Varför vänta på mattes kommando...? Puh. Är det inte det ena (minns Simba som jag ju aldrig lyckades få att förstå just detta moment) så är det det andra! Men det är väl det som är charmen med hundträning? :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till nya bilen. Härligt med AC, framför allt när man har hund.

Och det finns uppenbarligen andra problem med mitt favoritmoment, inkallningen. Vissa stannar inte alls som bekant... ;-)

Lime sa...

Koolt!! Jag vill också ha en Octavia. Blev lite småkär i en sådan när vi hyrde en senast vi var till Åland.