fredag, mars 30, 2007

Yiiiha!!

Månadstävlingen på klubben igår kväll var något av det bästa vi presterat i lydnadsklass II-väg. Det kändes riktigt, riktigt bra - även om det blev nolla i betyg på två av momenten.
Platsliggning - 9 "snusar" (här har ju uppenbarligen kriterierna höjts med de nya reglerna, men med tanke på att vi i höstas hade en period när herrn lika gärna kunde sitta som ligga, så känns det ändå helt OK)
Fritt följ - 8 "position, släp i marsch, fin kontakt!" (Jo jag tackar jag... att han ligger aaaningen långt bak vet jag ju om. Med tanke på att Simba hade en rejäl framdrift så kan jag leva med detta just nu och justera det så sakteliga... )
Platsläggande - 10 "bra" (tjosan!)
Inkallande m ställande - 8 "snusar, steg" (jo, det tog ett tag innan han verkligen fick stopp på sig själv... snuset måste varit när jag lämnat och hade ryggen till för det såg jag aldrig själv)
Sändande m ställande (nytt moment i tvåan, alltså "rutan" populärt kallad) - 0. (Här uppstod det viss förvirring i hjärnan på Hampus. Momentet är helt klart inte färdigt för han fattade inte alls vad han skulle göra.)
Apportering - 9 "dk fot" (Det här gick riktigt, riktigt bra! Med tanke på de problem vi har haft tidigare vid tävlingsmässigt utförande så stod jag nästan och hurrade. Fullt ös ut, greppar snyggt och fullt ös in... lite för fullt ös faktiskt så därför klämde jag på ett "fot" när han kom in, för att slippa en "jättesväng" in vid sidan. Detta var nog faktiskt dagens höjdpunkt!)
Fritt hopp över hinder - 10 "bra" (Ja, jag hittade faktiskt inget att slå ner på själv heller...)
Fjärrdirigering - 0 (Här var vi tillbaka i det där "jag ligger matte, jag ligger". Nu har jag ju den senaste tiden tränat rätt mycket på tempot i skiftena på kort avstånd, så helt oväntat var det väl inte att det blev lite förvirring när jag kom ut på lite längre håll + störningen av tävlingsledare och domare)
Helhetsintryck - 8 "fin kontakt för/hund, lite okoncenterad".

Detta räckte till totalt 132 poäng, men mer kan man ju inte vänta sig med två nollor i protokollet. Men helt klart är det så att det som gick bra, det gick riktigt bra. Sen ska man väl i och för sig ha i åtanke att I som dömde, inte är domare på riktigt. Dock har h*n tävlat mycket själv så "koll på läget" när det gäller bedömning finns helt klart. Å andra sidan är min erfarenhet sedan tidigare också den att många gånger är den som är "icke-domare" i de här lägena nästan hårdare än riktiga domare - man vill inte riskera att ge någon "glädjepoäng" och sen åker personen ut och tävlar officiellt och drabbas av "verkligheten"...

Lite extra bonus blev det också att det gick riktigt bra för flera av "mina" kursdeltagare också! Kul. Nu ser vi fram mot vårens tävlingar med en viss tillförsikt. Frågan är just nu NÄR jag ska våga mig ut på en officiell tävling igen. Jag VET ju att jag behöver såna också, för inte tusan får jag igång tävlingsnerverna på riktigt vid de här tillfällena...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till en lyckad träningstävling! Tyvärr har vi inte så mycket sån't här. Det är verkligen något som behövs.

Anonym sa...

Kul att tävlingen gick bra!! Nu är utmaningen antagen.....vet du...jag undrar fortfarande varför det är en rullstolssymbol nedan då man skall kommentera härintill "world verfication". Vad har det med handikappsymbolen att göra??
Du förresten- tycker det är bra att du håller kvar vid din rikssvenska;)

Bibbi sa...

På förekommen anledning: Rullstolssymbolen vid word verification - håll muspekaren över den så står det (åtminstone hos mig): Listen and type the numbers you hear.

Det är uppenbarligen någon form av "taltolkning" av bokstäverna man ska skriva in...
Men jag HAR bestämt för mig att jag har svarat på detta förut, Magda?!

Anonym sa...

Hm...kanske du har, men har du skrivit det i kommentaren så har jag missat det....sorry!
fast jag menar liksom varför de valt just en rullstolssymbol...får liksom inte ihop "listen and type the numbers you hear" med just en rullstol.....har man inget annat att fundera på så kan man ju fundera över sånt här;)