lördag, mars 31, 2007

Spår och annat smått o gott

Otto är för tillfället väldigt mycket husses hund. Husse B hävdar å andra sidan att det kan inte vara hans hund som har... vänt upp och ner på mattes träningsryggsäck och bl.a. strimlat några paket pappersnäsdukar, dykt ner i husses jaktryggsäck och plockat upp ett par hörselkåpor och misshandlat dessa rejält... Detta ska alltså läggas till de 2 skor (av olika par) och den jacka, som han tidigare den senaste veckan har gett sig på. Naturligtvis har dessa incidenter inträffat vid tillfällen då hundarna varit ensamma hemma. Nu blir det hundgården om de ska vara hemma själva, den närmaste tiden...

Igår kom B hem med ett rejält lass jord för att fylla igen där han har grävt upp diverse halvtråkiga buskar den senaste tiden. Samt ett antal säckar planteringsjord och toppdressing. Hej och hå, här ska fixas i trädgården. Sen skulle då de uppgrävda buskarna m.m. lastas på släpet för att köras till återvinningsgården idag på morgonen. Det muttrades något när jag mitt i lastandet stack ut för en löpträningsrunda. Men vadå, jag kan inte hjälpa till särskilt mycket med den lastningen ändå, det blir mest att jag är ivägen...

Imorse stack jag ner till HU-klubben en sväng för att hjälpa till lite innan starten av helgens freestylekurs. Tillbaka hemma passade jag på att ge Hampus en liten "vårstädning" medan husse körde iväg första lasset... Så nu är den lurviga vinterspanieln knappt igenkänningsbar. Otto är helt klart inne i en period av hysteriskt bärande av saker, för mitt i alltsammans släpade han iväg klippmaskinen?!

Har även hunnit med ett eget besök hos frisören (en lätt ansning av lugg och toppar), ett par maskiner tvätt och så var det ju det där med spår... Jag har ju lovat att ställa upp som spårläggare vid DM om 3 veckor. Meningen var att jag skulle ha ett "befintligt" spår men på vissa håll lider vi fortfarande av sviterna efter Gudrun (stormen, alltså). Så det blev ett annat område jag blev tilldelad. Vad jag kanske inte riktigt var på det klara med var att jag också förväntas lägga upp själva spåret... "Här gör vi rutan, och därborta nånstans är det bra om du kommer ut, du har hela det här området på dig". Jaha... Jag har ju slutat "mörka" mitt förflutna nu, så det har ju framgått att jag har gjort sånt här förr - man får väl skylla sig själv helt enkelt. Jag var ute och travade runt i naturen i ca 1½ timme, snitslade valda delar och körde sedan hem. Behöver ytterligare minst 3 tillfällen för att gå igenom detta spår, helt klart, för att kolla sträckningen igen, se hur långt det verkligen blev, markera ut var jag ska lägga apporterna och inte minst - bli "säker" på sträckan. Jag har ju förvisso varit med och lagt upp nya spår förut, men då hade vi lite mer tid på oss - nu är det som sagt bara 3 veckor till tävlingen... Tur att det är sommartid numera för då kan man ju köra upp i skogen även på kvällstid. B konstaterade att det där med längden kan vi ju kolla med GPSen, han var alltså beredd att hänga med och kolla av sträckningen vid tillfälle! Jag får nog ta och köra upp där igen på onsdag eller torsdag i veckan nu...

När jag kom hem så var B i full färd med att lägga sten i kanten av en rabatt/under staketet. Välbehövligt då jorden från rabatten ifråga "smiter"...

Vi tog även en lördagspromenad med hundarna i "närmiljön". De har legat i ganska bra hela dagen när vi/husse har varit i trädgården, så de är rätt trötta.

Nu ikväll har jag kört dammsugare och golvmopp, samt kollat av TBKs nya hemsida med P. Ser lovande ut och det stora release-datumet är imorgon dvs 1 april.

Avbockat på "att göra-listan" de senaste dagarna: kurskallelser HU-klubben.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jösses vilken effektiv lördag. Känner mig jättelat...