lördag, oktober 13, 2007

Dags för träning - av matte?!

Idag har vi försökt oss på en lydnadstvåa igen. Det gick väl halvhyfsat - om vi bortser från två nollor i protokollet. Efter senaste försöket så var mina förväntningar ganska lågt ställda får jag erkänna. Den här gången befann vi oss åtminstone på samma plan, jag och Hampe.

Platsliggning - 10
Fritt följ - 7, pendlar i position, dk (inte mkt att säga om det, kändes som det var det betyget vi var värda)
Platsläggande - 8, dk (ja, jag gjorde en halvhalt och vred på huvudet - vågade inte "chansa" eftersom det sket sig sist...)
Inkallande med stående - 5, dk, stannar sent (hm - han KAN det här mycket bättre?!)
Sändande med ställande (rutan) - 0 (som vanligt höll jag på att säga... om man får ha synpunkter på upplägget så tycker jag ju inte att det är optimalt att ha rutan precis jämte det stengärde där väntande ekipage och publik stod bakom - och prasslade i löven i skogen... jättespännande verkade Hampe tycka - avdelningen "dåliga ursäkter"?!)
Apportering - 0 (och det är här jag börjar undra om JAG måste börja träna. På att kasta apportbock. Sist vi hade månadstävling på klubben fick jag inte ens iväg den 10 meter, den här gången hyttade jag iväg den säkert 15 meter och så var det nerförsbacke... Till Hampes försvar ska sägas att han letade, faktiskt! Och när vi "gav upp" och jag följde med honom ut för att hämta grep han glatt och bar in apportbocken till tävlingsledaren. Min nolla, således...)
Hopp - 10 (skönt, även om jag såg en tendens till tjuvstart vid återhoppet - måste träna mer med kommendering som jag redan konstaterat ett antal ggr)
Fjärrdirigering - 6, många dk (också "som vanligt" - när det står folk på plan krävs det 3 kommandon för första "sittet"?!)
Helhet - 8.
Totalt 119 poäng och ett tredjepris. Men som sagt - jämfört med förra försöket ett klart steg framåt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Apportbockskastning är en konst! Har t o m gått apportbockskastningskurs, utan hund, för ett 10-tal år sedan när en av klubbens gamla "rävar" tröttnade på att se mig kasta den i huvudet, på mig själv eller hunden... :D