måndag, oktober 29, 2007

Flera i familjen på bättringsvägen

Jag vill tacka för alla "krya-på-dig"-hälsningar som har kommit på olika sätt! Helt klart är jag nu i alla fall på bättringsvägen. ICA för även här i Skåne Balsam-Kleenex!

Lyckades i alla fall tävlingsleda 4 appellekipage med äran (och rösten) i behåll i torsdagskväll. Därefter var den allmänna opinionen "åk hem och lägg dig". Eller som jag själv konstaterade - vi ska nog vara glada att jag är sjuk NU och inte om 2 veckor när det är dags "på allvar"...

Lite jobbigt var det också att upptäcka att Otto var kass i magen i torsdags em/kväll. Ni som vet hur det började med Birks (obotliga) sjukdom, förstår att vi numera är oerhört "nojjiga" när det gäller dåliga hundmagar. Vi vågar ju inte ens andas om detta hemma men jag känner ju att vi båda tänker samma sak...

I fredags var det styrgruppsmöte i "paraplyprojektet". Det är alltid lika spännande med dessa sittningar med ett antal av cheferna (på lite olika nivåer) på jobbet. När mötet var klart körde jag hem för att fila på protokollet i lugn o ro, och ta hand om förkylningen och den krassliga hundmagen.

I lördags var det meningen att B skulle ut på älgjakt på fm och sedan skulle vi på HU-distriktets medlemsmöte på em. Men nu började även B känna av förkylningssymptom (och kanske var en tuff arbetsvecka en bidragande faktor, jobba över 3 dagar av 5 är väl ingen direkt "hit") så han avstod faktiskt jakten. Och den som känner honom vet att då är det allvar...! Vi tog det i alla fall lugnt på fm och körde sedan till Skånes Djurpark där mötet skulle hållas. Själva mötet var över på en knapp timme och sedan var det dags för dagens "överraskningsaktivitet". Föreläsning om vargen och dess historia, dagens varg och dess släktingar m.m. Och så dagens höjdpunkt - besök i varghägnet. Vargarna på djurparken här i Skåne är inte tama som på Kolmården där man kan klappa på dem (jag har varit där också), utan de håller sig på avstånd. Det var också första gången som de släppte in en så här stor grupp i hägnet (vi var ca 15 personer). Vargarna cirklade runt oss och höll koll på läget, klart konfunderade av det oväntade besöket. Det hela avslutades med korvgrillning i samekåtan och mer vargprat. En lyckad och speciell eftermiddag! Att stå på fel sida staketet var verkligen en upplevelse utöver det vanliga.

Igår då, söndag, och "normaltid". Eftersom jag är morgonmänniska och B skulle iväg och jaga så kom jag ur sängen redan vid halvsju-tiden (kroppen tyckte ju att klockan var halvåtta) och stack till skogs och gick med hundarna redan vid 8.45-tiden. Passade på att lägga ett spår att Hampus. Den här gången gick det inte alls lika bra... :-( Nåja. Bara att inse, jag har ju tränat på tok för lite spår egentligen. Otto började bli klart bättre i magen (och nu ikväll är han helt OK, skönt!).

Vi köpte ju ett nytt antivirusprogram till datorn förra helgen, när vi kom hem och jag började läsa på det oöppnade paketet insåg jag att våran gamla dator inte har kapacitet att köra det programmet! Igår åkte jag alltså tillbaka till butiken med det. Måste säga att jag gillar de stora kedjorna på punkten "alltid öppet köp" (så länge varan är obruten, ungefär). Inga problem att få pengarna tillbaka. Vi måste helt klart titta på det där med ny dator...

När jag ändå var ute och snurrade körde jag in på Flora Linnea som just nu rear ut sina B-kvalitets rosor, 3 st för 100 kr! Som hittat för mig som är nybörjare på området och letade efter några "höjdpunkter" till den nya rabatten. Hade spanat lite innan och hade väl lite idéer om vad jag ville ha. Det blev till slut Kronprinsessan Margareta, Iceberg och Morden Sunrise. Plantorna är inte planterade ännu eftersom de står i kruka utan det får bli till helgen. Måste köpa lite jord också kom jag nämligen på... Så får vi se till våren om det blir nåt. Spännande ska det bli!

Idag var det jobbedags igen. Måndagar är mötesdagar. Och sen är det allmänlydnadskursen på kvällen. Där var det glest idag. Kombinationen att ett antal behövde jobba, några var sjuka, någon hade halt hund och vi misstänker även höstlovet, gjorde att det bara var 5 st kvar på det praktiska passet som jag är med och håller i. På teorin pratade H om hundarnas signaler - det här med öron, svans, kroppshållning m.m. Allt det där som är så viktigt för att kunna läsa sin hund och "vara steget före"...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vargar ÄR häftigt. Har själv varit i Kolmården två gånger och det levde man på länge.

Du vet väl att rosor är ettåriga? ;-) Åtminstone var mina det, när jag testade för 10-12 år sedan, och sen la jag ner det projektet... *suck*

Bibbi sa...

Mja, den klätterros (hrm, misstag vid inköpet - det skulle varit en buske?) som jag köpte ifjol överlevde, men efter en kraftig beskärning blommade den bara liiite i år. Har även med framgång planterat ut såna minirosor som man får i kruka ibland. Vi får väl se hur det går. Som sagt var - 3 plantor för 100 spänn, skulle det gå åt skogen må det vara hänt. (Att köpa 3 plantor för fullpris dvs 150-200 kr vet jag inte om jag skulle ge mig på just nu...)

Anonym sa...

Ja när du skriver det så... jag hade också en klätterros (kan den ha hetat nå't med polstjärna?) som jag hade levde också faktiskt i många år. Dock hade den någon ohyra så den såg för eländig ut. Den blev alltså omplacerad till komposthögen.

Bibbi sa...

Japp, det finns nog en ros som heter något sånt, tycker det låter bekant. Själv dreglar jag på klätterfronten efter a) klematis av alla slag b) rosen Flammentanz. Den sistnämnda fanns utanför trappen hemma när jag var liten. Men den var ständigt angripen av bladlöss så den är sedan många år förpassad till rosornas himmel...