onsdag, oktober 31, 2007

Utmaning och "gilla läget"

Ja det var ju det där med sex egenheter hos hundarna.

Jag börjar med "min" hund, dvs Hampus.
1) Bara måste bära något när någon kommer in genom ytterdörren - inkluderande honom själv! Vanligtvis blir detta något en sko, men den tas aldrig ur skohyllan, bara från golvet.
2) Hopplöst fall när det gäller att hoppa på folk vid hälsning. Tyvärr - detta har jag inte lyckats råda bot på. Jag har dock en teori om vad detta kan bero på, min tidigare "kombo" har nog en del av skulden... Alla försök att lösa detta på de vanliga sätten, sätta upp ett knä, vända ryggen till osv har misslyckats. Vänder jag ryggen till så hoppar han bara på den. Det GÅR dock att ta honom på ren lydnad dvs "SITT" gäller tills man har hälsat.
3) Var en utpräglad sänghund från valpstadiet, ända tills vi flyttade till Skåne. Möjligen var det "bonussystern" som lärde honom att hålla sig från sängen? Numera sover han i sin biabädd och låter sig med viss tvekan, ibland, lockas upp i sängen för en gosestund. Men går snabbt ner igen.
4) Bär som sagt gärna på skor och annat men apporteringen har varit (och är) en svag punkt trots att rasen ska vara stötande och apporterande...
5) Vet inte om utseende räknas som en egenhet men - har oerhört "löjliga" öron. De har liksom aldrig fått den där behåringen som en springer "ska" ha. Antagligen därför som det händer att folk frågar om det är jaktspringer inblandat...
6) Älskar sin matte över allt på jorden men är husse borta ligger han innanför dörren och väntar...

Ja, så var det då husses hund, dvs Otto...
1) Ligger gärna på det varmaste stället i huset dvs framför braskaminen (vi börjar undra om det är en rasegenhet för Birk var likadan)
2) Oerhört kelen, sitter gärna i knät och hånglar...
3) Har på egen hand bestämt sig för att igelkottar är jaktbart vilt. Fel -. jättefel, hävdar vi 2-beningar. Det är inte såna man ska ha ståndskall på...
4) Filtar och fällar är inte till för att ligga på, de är till för att slitas sönder.
5) Enormt stor arbetsglädje och "will to please" trots att rasen ska jobba självständigt i skogen.
6) Äter väldigt sakta och omsorgsfullt. Man ska njuta av torrfoderkulorna, uppenbarligen.

Och så en bonus-7) som gäller bägge. Dricker vatten över halva köksgolvet...

Tja, jag vet inte om det var så mycket "eget" men men.

För egen del så har jag en tid suttit och spanat på lite kläder på ett postorderföretags hemsida. Det drar ju ihop sig till julfester och annat kul... Men så drog jag mig till minnes hur det var för ett tag sedan när jag fick skicka tillbaka hälften av plaggen. Fram med måttbandet och jämföra med måttabellen. Och minsann. Det är bara att inse. Jag ÄR numera en storlek större. Om det sedan beror på att JAG har ändrat på mig eller om storlekarna har ändrat på sig, är nog en helt annan fråga...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, det är säkert storlekarna som har krympt. ;-)

Känner igen det där med vatten över halva (eller hela) köksgolvet. Det kunde ha varit med på Izas lista.

Det är klart igelkottar är jaktbart vilt! :D Läste en historia i borderterrierbladet igår om en bt som uträttat sitt kvällsbehov (nr 2) PÅ en mycket irriterad igelkotte, utan att märka nå't. :D