måndag, oktober 01, 2007

Jaha - då har det hänt...

Jag har för första gången "censurerat" en kommentar i min blogg. Mamman i inlägget lite längre ner har uppenbarligen hittat hit (en bra påminnelse om att allt man skriver på nätet kan läsas av "vem som helst"). OCH jag vill i sammanhanget påpeka att: I en blogg har man "rätt" att vara lite "raljant" vilket jag också är. De av er som känner mig väl vet att vissa saker jag skriver här kan tas med en nypa salt. OCH eventuella diskussioner om "intagning" till kurser m.m. tar jag gärna. MEN då privat dvs öga mot öga eller per mail. INTE här på bloggen.

I just det här specifika fallet står jag för att min personliga uppfattning redan i våras var att mamma är mer intresserad av att gå kurs än dottern. Men - jag kan ha fel...

En grundregel för mig i föreningslivet är och har alltid varit att regler är till för att följas. Jag gör ogärna undantag från sådana! Varför ska man "vara snäll" mot någon bara för att den har missat att läsa det som uppenbarligen många andra klarat...? Vad lär sig barn (och vuxna) om det inte är "samma regler för alla"...

Vi har varit lägerledare i helgen, jag och B. Otto har varit förevisningshund i lydnad. 12 ungdomar från Skåne-Blekinge-HU-distrikt och ett antal ledare. Det är kul - men jobbigt! Det var länge sedan jag sov så gott som nu i natt. Ja, sängen på lägret lämnade förvisso en del övrigt att önska... Men man blir också sliten av att vara ute i princip 2 hela dagar. Lite inomhusaktiviteter fick vi slänga in i lördags eftermiddag då regnet vräkte ner. Tur att vi var några som "varit med förr" och har lite lekar och annat i bakfickan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet ju inte vad hon skrivit men i en blogg har man ju sin fulla rätt att tycka vad man vill inom rimliga gränser (dvs rasism, barnporr osv). Och så länge man inte nämner någon vid namn så...

Håller f ö med dig till fullo i sakfrågan!

Unknown sa...

Ja men eller hur! Om inte regler var till för alla skulle ju världen som vi är van att se den se tämligen annorlunda ut! Och om man inte klarar att följa små till synes meningslösa bestämmelser kan man ju undra var gränsen går till de allvarligare regelbrotten... För nånstans får ju ens handlingar konsekvenser av en helt annan sort än att man kanske orsakar merarbete för någon. Exempelvis att palla äpplen från grenen som hänger ner över cykelbanan skadar väl ingen men att ta med sig en trave dataspel ur butiken är ju en annan sak...? Och så vidare.

Och javisst, man ska ju självklart få skriva vad man vill i sin egen blogg! Peka ut folk med namn är ju inte okej, men så länge man inte överskrider diverse gränser av moralisk och juridisk sort får man hållas tycker jag.

Men det kanske var så att du missuppfattat saken rätt...?