torsdag, oktober 11, 2007

Felia....?!

Ibland börjar man ju undra. Vi hänger envist kvar som kunder hos Telia och hävdar stenhårt att detta fungerar utmärkt. Men ibland blir det uppenbarligen lite galet.

För någon månad sedan förlängde jag bredbandsabonnemanget och "hottade upp" hastigheten. Förlängningen av avtalet medförde en gratis trådlös router. Den damp ner med posten för ett par veckor sedan men jag har inte fått tummarna ur och installerat den, lite smått pinsamt när man jobbar på en IT-avdelning och borde vara LITE miljöskadad åtminstone?! Mer om detta lite senare.

För ett par veckor sedan ringde en telefonförsäljare från "Felia" och ville prata med B, det är ju han som står för abonnemangen. Det var nåt gratis "prova-på" erbjudande om digital-tv via bredbandet och OK, gratis är ju gott (jag är dock misstänksam - det brukar finnas en hake nånstans, mer än att de räknar med att man ska glömma när den där "gratisperioden" är slut och fastna i ett avtal) och B vill gärna avveckla parabolen så - OK, vi testar. Sen har inte ett knäpp hörts från företaget ifråga. Förrän idag. Då ramlade det in ett brev med posten, som jag lyckligtvis öppnade. Där bekräftas vårt bredbandsabonnemang - med den LÄGRE hastigheten som vi hade innan?! Jag slängde mig på telefonen till kundservice och frågade mer eller mindre: "Vad håller ni på med?" Ja, det gick ju inte att se med säkerhet, men troligen har något blivit galet i samband med den där digital-tv-beställningen. Dekodern var i alla fall på väg med posten (det var ju inte en dag för tidigt) och tjänsten kopplas in på tisdag. På onsdag får vi tillbaka den högre bredbandshastigheten. Puh...

Passade även på att installera den trådlösa härligheten innan jag drog iväg till BK eftersom jag ändå befann mig hemma (jobbade ju hemifrån idag). Det gick faktiskt över förväntan, lite krångel på upploppet bara (det är sånt som gör att jag undrar över det där med att "vem som helst" ska kunna fixa såna saker). Det enda "aber" jag hittat så här långt är att - eftersom jag inte gillar att ha modem, router och dator stående igång hela tiden - man måste "logga in" (ja, det trådlösa är "säkrat"). Här får jag nog lägga lite tid på att instruera B...

Nu ska vi se om jag kan få till en mindre ommöblering här hemma som jag funderat på ett tag. Det trådlösa är dock en förutsättning för detta...

Kvällens övningar på BK så: Eftersom B är på älgjakt så fick jag nöjet att träna med Otto. Som jag nämnt tidigare - det ÄR ett nöje. Körde lite kontakt, korta linförighetssekvenser (10 steg max) och lägganden (i koppel - hade ingen visselpipa med och då vågar jag inte släppa honom med andra hundar på plan...). SÅ arbetsvillig den hunden är! Imorgon em ska jag försöka köra lite apporteringsövningar i trädgården.
Hampus fick fritt följ, läggande, inkallning med ställande (även från stående) och rutan. Och jovars, det gick riktigt hyfsat. Nu hade jag förvisso targetmatta i rutan från start. Och hade ställt ut rutan i god tid dvs redan innan jag körde med Otto.

När jag var klar med detta så var det dags för medlemsmöte. Ett raskt avklarat möte utan några konstigheter. Eftersom jag var "ansvarig" för torsdagsträningen var det sen bara att dra på sig västen och trava ut på plan. Frågade samtliga 4 närvarande ekipage om de behövde någon hjälp, gav lite tips till de som önskade och galopperade sedan in igen (det regnade) och åt smörgåstårta. Mums.

När jag sen satt i bilen på väg hem slog det mig: Ställde jag in konerna...? Nä, det gjorde jag ju inte. Bara att vända och "städa" efter sig på planen. Hur disträ får man bli egentligen?!?

En annan sak som gör att jag börjar undra hur det står till med mitt förstånd är kopplat till - håll i er nu - postorderkataloger. Jag är nämligen på jakt efter en "herrbetjänt" eller liknande och är fullständigt övertygad om att jag har sett en passande handdukshängare (fristående, alltså) i någon av postorderkatalogerna som ligger här hemma och skräpar (mitt fel, jag erkänner). Men jag hittar ju inte tillbaka till den?! Har letat i katalogerna och på nätet utan framgång. Börjar nästan tro att det hela är en produkt av min fantasi - måhända något jag har drömt??

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kom du fram till Telias, förlåt Felias kundtjänst? Grattis! Själv brukar jag hamna på plats 87 i kön och när det är min tur efter ungefär lika många minuter så … blir jag bortkopplad!

Unknown sa...

Lotta: jag med! Vansinnigt irriterande. Speciellt som man dessutom vid det laget är ilsken som en röd gris på talsvarsfunktionen som aldrig hör vad man säger - innan man ens får sitta i kö...

Bibbi sa...

Japp, det gick faktiskt alldeles smärtfritt den här gången... (mialena, du anar inte hur hysteriskt det var den där gången när du ringde från andra sidan jordklotet...)
Behövde bara säga "bredband" och sen kunde jag faktiskt KNAPPA mig fram resten. Och det var ju mitt på dagen så det var kanske inte så många som ringde?

Fick väl mitt av att sitta i telefonkö när jag skulle ringa husläkaren - det kanske finns en högre makt i telefonköerna?