söndag, januari 18, 2009

Hit och dit, kors och tvärs

Oj, så har dagarna rusat iväg igen.

I fredags ringde jag vår "husveterinär" och bokade tid för båda gossarna på onsdag. Det har nämligen vid några tillfällen hänt att någon av oss - oftast B för han brukar vara först ut i den delen av huset - trampat i en mindre kul stor våt pöl på morgonen. Någon av herrarna kissar alltså inne på nätterna ibland. Vi har ju trott att detta har varit vid tillfällen då vi har missat sista kvällskissningen men så var INTE fallet i torsdags kväll. Så - nu är det dags att ta tag i problemet. Av olika skäl misstänker vi Hampus, så jag vill ha lite prover tagna för att se om det är något som fattas honom. Jag tycker nämligen att han ofta kissar MYCKET annars också. Otto kasar emellanåt runt på de få mattor vi har här hemma så där misstänker vi något klabb med analsäckarna, lika bra att få båda kollade alltså.

Nu har det dock tillstött en mer AKUT situation. I fredags när jag kom hem var Hampes ena öra plaskvått - lillebror hade uppenbart tvättat det noga hela förmiddagen... Vid närmare studie upptäckte jag att det såg ut som ett härligt (inte) våteksem. Förmodligen har det funnits någon liten skråma som lillebror tyckt behövde tvättas... och så har det hela blivit värre... och tyvärr har det blivit ÄNNU värre under helgen så nu får jag nog ta ut en semesterdag imorgon och ägna mig åt VAH. Schäfern jag hade på 90-talet fick ofta "hot spots" sommartid, så jag är ändå ganska van - problemet här är att nu har det börjat krypa in på insidan av öronlappen och ner i örongången, vad jag kan se. Alltså - måste försöka få en akuttid imorgon för det här reder jag nog inte ut med "egenvård". Vi jobbar hårt just nu med att hålla hundarna särade när vi inte har koll på dem...

I fredags kväll var det bowling med klubben, det är kul att göra något annat än hund ibland... Tyvärr var väl inte maten den bästa och det var lite allmänt gnäll på vissa håll. Synd - för sånt gör ju att initiativtagarna tappar sugen! För egen del skyller jag på att jag inte hittade något klot med "rätt" vikt - antingen var de för lätta eller för tunga...

Igår var det symposium i Malmö på temat inlärning hos hund, SBKs "Påverkan eller åverkan" med 3 olika föreläsare. Det är lite tufft att sitta en hel dag och lyssna men mycket intressant. Kenth Svartberg som var sist ut har jag hört förut, och jag hade Niina Svartberg som lärare i "momentträning" när jag gick instruktörsutbildning, så jag känner ju igen deras tankar. På något vis kändes det som att Kenth var den stora behållningen för mig personligen, det var det avsnittet som var "närmast verkligheten" på något vis. Björn Forkman som fått det otacksamma passet direkt efter lunch var intressant men kanske lite för vetenskaplig för många av åhörarna. Hörde någon som sa "ska man behöva ordbok för att förstå vad han säger" i en paus... Först ut var Kerstin Malm som tyvärr drabbades av teknikstrul i början men hon var också mycket intressant att lyssna på. Empati är viktigt - och en del av det hon pratade om bekräftade för mig det som Simbas uppfödare, salig i sin himmel, vid något tillfälle sa (denna kvinna var yrkesverksam som psykiater): De farligaste patienterna jag träffar är de som säger att de HATAR djur - då är det allvarliga brister i empatin!

Sammanfattningsvis en intressant dag, även om det som sagt är jobbigt att sitta still och lyssna en hel dag. Får ni chansen att lyssna på detta så ta den. Turnéplanen finns på www.sbk.nu

När jag kom hem var det fortsatt omvårdnad av Hampes öra och lite middagsmat. Sen konstaterade jag att för 15 år sen (eller så) hade jag satt mig med näsan i en bok och "råpluggat". Frågan är vad som gör att jag struntar i sånt nu. Ålder och insikten att det jag inte kan, lär jag mig inte kvällen före tentan? Att jag är nöjd om jag får betyget Godkänd på tentan, har slutat jaga höga resultat? Att det faktiskt (till skillnad från under min gymnasietid) finns möjlighet att tenta om, utifall att det skulle bli ett totalt misslyckande? Jag vet faktiskt inte. Men jag orkar liksom inte "hetsa upp mig" över detta, det blir som det blir.

Närmast på programmet idag står att samla ihop alla böcker, utskrifter och annat som ska med till tentan som börjar kl. 14 i Lund. Trots att jag är mycket i Lund i jobbet så har jag dålig koll på universitetsområdet så jag ska köra i god tid. Rent geografiskt hade jag haft lättare att hitta till tentalokalen i Sthlm (det finns en sån också), där är det nämligen ett av stadens hyfsat stora hotell som gäller (jag har konfererat där).

Sen får jag och Hampus ta en promenad i det allt annat än lockande vädret innan det är dags för mig att ge mig iväg...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den föreläsningen hade jag velat höra men här lottades platserna ut bland de aktiva instruktörerna och eftersom jag, av olika skäl, inte haft kurs på ett par år föll jag bort redan i starten liksom...

Hoppas det inte är alltför allvarligt med någon av åkommorna på hundarna.

Bibbi sa...

Här kunde man anmäla sig "själv" också - det satt några stycken i lokalen med texten på ryggen "Hundpsykologernas Hundcafé" eller nåt i den stilen...
Första gången detta arrangerades var ju i våras någon gång, i Stockholm. Jag var väldigt sugen på att på helt eget bevåg åka upp då, men sen fick jag höra att det skulle bli "turné". Och höll på att missa det IGEN för att klubben var lite trögstartad. Det var tydligen väldigt få biljetter kvar när vi väl "kom till skott".

Unknown sa...

Låter sådär halvkul det där. Hoppas det är både lättåtgärdat och icke-allvarligt! (rent spontant undrar jag om jag inte läst nåt om att katter med diabetes har intressanta pinkerivanor, men det ska vi väl hoppas att det inte är!)

Bibbi sa...

mialena: Jo, det är ju ett symptom även hos hund - och människa, tror jag. Det märkliga är bara att jag inte tycker att han dricker mer än vanligt. Vi får väl se vad besöket hos veterinären visar.