onsdag, januari 21, 2009

Veterinärbesök

Igår när jag skulle ut på klubben och ha båda hundarna med mig skulle jag för första gången sedan vi köpte min bil och buren till den, montera in mellanväggen i buren. Allt för att hålla lillebror borta från hotspot-örat. Efter en hel del svordomar (om än tysta) så konstaterade jag att vi uppenbart har fått en mellanvägg som nog hör till en annan bur egentligen! Skruvhålen stämde inte (jo, ett), vinklarna stämde "nästan"... Minnesnotering för framtiden: Se till att kolla ALLA delar vid leverans!! Nu löste jag händigt detta för det GICK precis att klämma in mellanväggen och sen förankrade jag den med "kabelstrips". Tur att jag vet ungefär var B gömmer sina prylar.

Idag var det då dags för besök hos vet. Först in var Hampus - och lika fort åkte vi ut igen. För att ta ett urinprov. Och DET är inte lätt, när man har en hund som anar ugglor utanför hos veterinären (vi har ju gått igenom detta några gånger förut när han hade urinvägsproblem före kastrationen) och dessutom får syn på en liten boxervalp... Till slut så lyckades jag fånga några droppar i den utdelade burken. Men inget verkade vara fel där i alla fall, och som vet konstaterade - hade det varit njurarna, så borde det varit mer symptom. Däremot påpekade han att det faktiskt är ett ålderstecken på hund att de kan börja "glömma sig" med rumsrenheten. I näven fick jag en folder om specialfoder mot senilitet för hund. Tja... får fundera på om det kan vara värt att prova? Sen var det ju då hotspot-örat. Det konstaterades snabbt att det behövdes rakas ordentligt, och för att klara det behövdes lite lugnande. Hampe blev alltså tillfälligt inlagd...

Nästa patient in på banan nämligen Otto. Vi har ju haft en misstanke om att det har varit baksporrarna som gett små sår på insidan av bakbenen nu under jaktsäsongen men den teorin trodde inte vet på. Eftersom sporrarna sitter i skelettet blir det en dyr historia att ta bort dem. Vi avvaktar nog. Huvudskälet till besöket för hans del var ju analsäckarna och de behövde mycket riktigt tömmas.

Hampe fick stanna en dryg timme och under tiden körde jag och handlade... Vid avhämtningen var han väldigt glad att se mig - och inte alls förtjust i att se vet... Vidare till apoteket och hämta antibiotika i tablettform och en salva. Pust. Nu blir det alltså mer eller mindre vila 2 veckor drygt. Ingen agility i alla fall.

Hemkomna tog vi en promenad och sen har jag och Otto sprungit en runda också. Pust!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen... sååå gammal är han ju inte? Tror inte riktigt på senilteorin...

Unknown sa...

Låter lite skumt ja, borde det inte yttra sig på fler sätt, och borde han inte pinka inne lite mer och oftare då? Hur går det i hundgården tex?
Sigge är också bra på att göra en Glenn Killing utanför veterinären: börjar ana oråd...