måndag, februari 22, 2010

Idag skulle våren kommit...

När jag körde hem från jobbet talade de om på radionyheterna att statistiskt sett så brukar våren komma till Skåne just idag... Så är ICKE fallet just nu!! Det utlovade snökaoset idag har vi tack och lov inte sett mycket av - ännu, är det väl bäst att lägga till. I Stockholm verkar det ju dock har varit kalabalik på längden och tvären. Kan inte minnas att de snöiga vintrar jag trots allt kommer ihåg från min uppväxt (det hände ju faktiskt redan på 70- och 80-talen att det blev -20 grader och massor av snö) att tunnelbanan och pendeltågen ställdes in i den omfattningen som det verkar ha handlat om idag.

Eftersom jag rör mig i Skånes "skogsbygder" när jag tar mig till o från jobbet, så var det lite som att köra i ett julkort idag, stora snöiga granar, höga plogvallar (ja med skånska mått höga) osv. Tänk, jag som före jul svor över att jag inte hade kameran med mig när jag var ute i skogen hos en av våra markägare - chansen kanske fortfarande finns kvar... Eller om man nu vill se det som en risk?

Att parkera runt kontoret är ett äventyr i sig, men med valp och valptillbehör i bagaget är tåget inte ett alternativ (min chef konstaterade i förra veckan lite roat att jag nästan såg ut som en nybliven mamma, det var bara barnvagnen som fattades...). Idag var det för övrigt minst en person jag inte väntat mig, som var och gullade med Lazer på kontoret. Han är ett litet lyckopiller och får mig att tänka på en seriestripp med Nemi, där en jättedeppad Nemi möter en hund och skiner upp med kommentaren "dom borde hyra ut hundar på apoteket". Största delen av dagarna sover han faktiskt, tur är väl det så jag hinner få något nyttigt gjort, och när han är vaken är det flera kollegor som gärna leker med/passar den lille. Trots att han sover så mycket på dagarna så är han faktiskt förvånansvärt trött när vi kommer hem också. Idag har han lyckats med nästa stora mål i livet så att även jag såg det - att ta sig upp i soffan på egen tass (enligt husse hade det hänt igår med, men då trodde jag faktiskt att han hade använt Hampus som språngbräda eller nåt).

3 kommentarer:

Lotta sa...

Hundar på kontor ÄR nyttigt! Det hände vid ett par tillfällen att jag fick dispens att ha med mig Iza när hon var nyopererad och jag ville ha henne under uppsikt. Det var innan jag började jobba hemma. Vi hade en tjej i kundtjänst som var allmänt underlig och ruskigt blyg och osocial, men när Iza var med tinade hon upp och började även prata med människorna.

Bibbi sa...

Det intressanta på mitt jobb är att det finns djurälskande allergiker (!!) som glatt stoppar näsan i valpen... Sen finns det nog några som inte riktigt tycker att det "passar sig" med hundar på jobbet men så länge det sköts någorlunda "snyggt" (t.ex. att hundar inte ska vara i köket eller springa fritt mellan kontorsrum/i landskap - vi har både och...) så tror jag de håller sig lugna. Hoppas jag i alla fall.

Unknown sa...

Skulle gärna ha en kontorshund här!

Igår var det nån som sa att de hade fått ta till ett gammalt lok från 1905 nånstans i Stockholm (tunnelbana eller pendeltåg framgick dock inte) eftersom alla nya lagt av. Det tuffade minsann på som om det var en vacker sommardag...