söndag, februari 28, 2010

Jag ser det - TÖAR!!!

Sedan i torsdags har termometern hållit sig ovanför nollan, det har regnat och snötäcket har fått sig en rejäl törn. Just i detta nu anas även solen därute!!
FÖRDELAR:
  • Lazer har för första gången fått se "barmark", det har t.o.m kommit fram några grässtrån på tomten.
  • Man slipper bylta på sig riktigt lika mycket kläder när det inte är riktigt lika kallt.
  • Det går att fundera på att träna lite hund på valda ställen.
  • Det går att börja tänka på att komma igång och springa igen.
NACKDELAR:
  • Hundarna är nu allt annat än rena efter promenader.
  • Valda delar av tomten påminner om mindre insjöar.
  • På vissa ställen är det mer is än snö/barmark...
  • När snön vid grindarna i staketet smälte, blev utrymmet därunder stort nog för att en cocker-valp ska kunna klämma sig igenom och kolla vad husse har för sig på utsidan av staketet...
Den sista nackdelspunkten gjorde att husse raskt fick valpsäkra genom att sätta en plywoodskiva nertill på grinden. Jag minns faktiskt inte vad hans tanke med att ha så hög markfrigång på grindarna var, när staketet byggdes för 6 år sedan, men det fanns säkert en tanke...

Även den här helgen har delvis tillbringats på Lunds BK (det är där agilityinstruktörsutbildningen har varit). I fredags kväll och igår var det "Valp special" som är den del i SBKs allmänlydnadsinstruktörsutbildning som jag och B saknat eftersom vi gått våra utbildningar enligt den gamla utbildningsgången. "Analysverktyget" har vi kompletterat med tidigare men valpspecialen har alltid krockat med andra aktiviteter. Och efter de här fredagskvällstimmarna och lördagen, så känns det inte precis som att det tillförde så där väldigt mycket. Föreläsaren ägnade fredag kväll åt att prata om ny forskning om varg och hund och deras beteenden och den bok som h*n översatt till svenska och gett ut på sitt förlag om detta. Jag gillar inte när folk ägnar så mycket tid att i princip marknadsföra sina egna böcker, oavsett sammanhang, ämne osv. Att komma med helt nya rön i slutet av ett antal blivande instruktörers utbildning känns heller inte helt pedagogiskt i min värld.

För att slippa köra (det är ändå nästan 1 timme i vardera riktningen) så hade vi (och de andra från klubben) bokat in oss på Scandic i Lund. Lazer sov över hos farmor & farfar och Hampus och Otto var med på hotellet. Skönt att slippa farandet, kunna sova ordentligt och det är ju alltid härligt med hotellfrukost!! Bara detta att allt står framdukat och att man slipper plocka undan och diska efteråt... Det här var dessutom en mycket välutrustad frukostbuffé, det fanns t.o.m ett våffeljärn och smet om man ville ha nygräddade våfflor!!

Igår kom det lite mer av det som ju var ämnet, valp. Valpens utveckling och hur man kan lägga upp en valpkurs. Tyvärr känns det som att detta blev den lilla delen av de här timmarna, inte riktigt vad vi hade väntat oss. Men nu är det klart och skulle jag få för mig att jag vill vidareutbilda mig till SBK-instruktör så finns nu i alla fall en teoretisk möjlighet.

1 kommentar:

Tina sa...

Japp Bibbi jag håller med dej det var inte mycket kött på benen vi fick av denna helg... :) men så e det ibland. Men nu så är vi utbildade;) Ha det bra i tö vädret.