fredag, januari 18, 2008

Bakslag?

Igår var det träning på BK igen. Den här gången bestämde jag mig för att flytta på rutan, "geografiskt" alltså, eftersom jag de senaste gångerna haft den stående på samma plats på planen (där den stod när det var tävling i november - strecken finns nämligen kvar fortfarande!). Detta ledde genast till problem för min förvirrade hund. TROTS att targeten låg i rutan så vimsade han till det rejält på första skicket. Sprang förvisso utåt men i sick-sack och med nosen i backen och ja jag vet inte allt. Till slut kom han in i rutan till sin 1/8-dels musmatta och jag genomgick en inre kris. Ska man verkligen klicka för detta?! Han gjorde ju inte rätt på vägen - även om slutet blev rätt... Nåja. Det löste sig själv då det var en annan tränande på plan, lite längre bort, som också kör med klicker. När hon klickade tyckte Hampe att "nu har jag tydligen stått här länge nog, mamma är nöjd". Det har ju inte varit så många fler än jag som har kört klicker tidigare, det har kommit den senaste tiden mer och mer på den här klubben, så han är helt klart inte van vid att lyssna efter "sin" klicker. Jag har ju annars sett filmbevis (förresten har jag nog sett det "live" också när jag tänker efter) på att det GÅR att träna flera hundar t.o.m i samma inomhuslokal med klicker och de lyssnar på "rätt" klick.

Hur som helst, fria följet körde vi på med raksträckor och position - fortfarande vill jag ha honom lite längre fram men det tar sig. Positionssvag eller växlar position skulle nog kommentaren bli på tävling... Några helomvändningar (riktigt bra följsamhet där!) och höger och vänstersvängar blev det också. Vi var på lilla planen och där kan man inte gå hur långt som helst utan att svänga eller vända...
Ett par lägganden gick bra vad jag kan bedöma. Inkallande med ställande, skapligt stopp. Jag är fortfarande inte riktigt hundra på hur jag ska få den där riktiga tvärniten.... Sen körde vi då rutan, se ovan - efter det första schabblet gick resterande skick bra (körde väl en 5-7 repetitioner, tror jag). La också till lite apporteringsövningar - dels att jag kastar och Hampe ska ut och gripa, klick för själva gripandet - det är ju där det oftast skiter sig på tävling dvs han struntar i den biten. Har han väl tagit apporten så kommer han ju in bra. Tog ett par ingångar med apporten också dvs han får sitta med den i munnen på någon meters avstånd och komma in och sätta sig vid min sida. Klassisk "dela upp momentet"-träning. Efter apporteringen körde vi lite mer fritt följ och ruta och då gick det bra.

På lördag ska jag "vikariera" för husse som valpkursledare så jag tänkte passa på och köra ut till klubben i tid innan kursen och köra lite ruta då med. I dagsljus.

Husse och Otto tränade agility och hur det gick vet jag väldigt lite om för agilitybanan är i andra änden av stora planen som är på andra sidan klubbstugan... Husse verkade nöjd när vi körde hem i alla fall.

Idag är det en sån där dag när jag knappt vet hur jag ska få arbetsdagen att räcka - och så börjar jag med att blogga. *rodnar*

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är så kul när jag läser om era träningspass. "Stora planen", "lilla planen" osv, och jag ser allt framför mig. På pricken! :-)