lördag, januari 19, 2008

Lördagsnöje(n)?

För den som inte gillar att trängas i matbutiken så rekommenderas härmed att:

a) leta upp en Ica, Coop eller liknande som har öppet sena kvällar - alla dagar i veckan

b) skaffa en partner (make/a, sambo etc) som antingen jobbar skift eller jagar - vildsvinsvak inträffar gärna på kvällstid...

c) åka till butiken i punkt a) lördag kväll vid 20-tiden.

Jag har sällan seglat igenom Ica Maxi så smärtfritt! Det var några galningar till förutom jag som var i butiken men det var inte många!


I övrigt har lördagen gått åt till:
  • Städning (dammsugning, golvmoppning och sånt)

  • Promenad med Hampus

  • Lydnadsträning med nyss nämnde hund

  • Valpkurs - spårövningar

  • Matlagning

  • Skriva verksamhetsberättelse för HU-klubben och andra förberedelser inför styrelsemöte imorgon. Detta håller jag för övrigt fortfarande på med...

Lydnadsträningen bestod av

  • fritt följ, enligt samma modell som i torsdags dvs position vid raksträckor.

  • läggande, just nu vet jag faktiskt inte varför jag tränar det för bättre blir det inte... Det jag behöver i det momentet är kommendering så jag slutar vrida nacken ur led för att se om hunden lägger sig...

  • inkallande med ställande, riktigt skapliga bromssträckor. Behöver slipas på mer. Men han stannar.

  • Rutan, första gången på länge i dagsljus och på ytterligare en ny plats på planen (den här gången letade jag upp markeringen från novembertävlingen på "stora plan"). Det gick lysande. Lite, lite tveksamt ut, men RAKT ut och in i rutan. MED target på plats.

  • Fjärrdirigering, ligg-sitt, passade vi också på att testa av. Även här vet jag nog att det största problemet kommer när det står en tävlingsledare bakom hunden. Måste ta mig i kragen och be om träningshjälp! Stå bakom om vifta lite med armarna kan ju faktiskt husse göra!

Jag körde alltså ut på BK i god tid innan valpkursen skulle samlas. B ringde precis en timme innan och körde då från jaktmarkerna så han dök också upp på klubben och det var nog tur det för det var 8 kursare som kom och det tar ju lite tid att lägga spår, även valpspår! Det var alltså ordinarie instruktörer M och B samt O och undertecknad. Det blev alltså 2 ekipage åt oss var. För min första gick det väl "så där" - matte gick ut och gömde sig och husse brukar nog inte låta hunden gå ut i kopplets längd, misstänker jag. Dessutom blåste det rejält och vi hamnde på ett hygge. Definitivt inte optimalt vid "provapå-övningar"! Vi hittade till matte i alla fall, men näsan gick upp i vind på slutet. Den andra hunden vimsade lite i början men det kan ju ha berott på vinden, efter en bit satte han i alla fall näsan i backen och spårade KANONfint fram till slutet (godisskål). Den matten var riktigt fascinerad - hon frågade nämligen lite förundrat på vägen ut om det verkligen var meningen att hunden skulle spåra "bara där jag har gått". Jomenvisst! Det ÄR tillräckligt spännande att se efter vart matte har tagit vägen. Allihop fick också prova en liten första uppletandeövning och det är ju alltid spännande att se vad valpar hittar på när de kommer lösa. Men så vitt jag såg var det inga problem.

Dagen har alltså varit fullspäckad med aktiviteter. Otto hade drivit fint 3 ggr under jakten på förmiddagen.

Nu ska jag fortsätta försöka få ordning på lite papper inför mitt sista styrelsemöte i den lokala HU-klubben imorgon. Om 2 veckor är det årsmöte och då tänker jag avgå. Basta...

För övrigt, vad gäller vädret: Ja, det blåser rejält här nere, men inte SÅ hemska vindar. Och solen har tittat fram ganska långa stunder idag. Hurra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Matbutiken när Sverige spelar VM- eller OS-final (kommer inte ihåg vilket?) i hockey är också att rekommendera. ;-) Det händer dock inte så ofta så så då får man ta till ditt knep. :-)

Unknown sa...

Kan tipsa om att det brukar funka lika bra med ica maxi på söndagskvällar vilket jag gärna utnyttjar - iallafall här uppe;)

Bibbi sa...

Lotta, OS-final var helt OK. Vi köpte husvagn den dagen och svepte in på City Gross i Hyllinge på hemvägen. Där var TOMT...

Magda, kan tänka mig att maxi på söndagar är ungefär som lördagar!