torsdag, januari 10, 2008

Mer förvirrad än vanligt!!

Idag har jag slagit alla rekord i förvirring.

Normalt sett kör jag ju den ca 1 milen till tågstationen i Klippan och hoppar på Pågatåget till Hässleholm för att ta mig till jobbet. Ibland händer det dock att jag blir sen på morgonen och missar tåget och därför kör hela vägen. Idag var det en sådan dag... När jag kom till Klippan insåg jag att "det här är kört" och styrde vidare mot Hässleholm. Så långt allt väl.

Förvirringen inträdde på eftermiddagen när jag skulle hem. Satt och jobbade med ett dokument när jag plötsligt slängde ett öga på klockan på datorn. "Oups, dags att packa ihop och sticka". Sagt och gjort. Jag packade ihop och - galopperade iväg till tågstationen...!!! Satte mig på tåget, tog fram min bok, visade kortet för tågvärden... och när tåget stannade för tågmöte i Finja (strax utanför Hässleholm, då kommer nämligen tåget som är på väg TILL Hässleholm) ramlade polletten ner i min hjärna. HALLÅ?! Jag har bilen i Hässleholm!!!

Började snabbt väga alternativ mot varandra:
1) Sitta kvar och ta bussen från Klippan och hem, för att sedan göra samma manöver imorgon? Inget direkt alternativ, ska ju vidare efter jobbet imorgon kväll så jag behöver ha lite packning med mig.
2) Hoppa av vid nästa station (första stoppet efter Hässleholm heter Tyringe) och försöka ta mig tillbaka till Hässleholm - och i så fall hur?
Fastnade för alt 2 och ringde en kollega som var kvar på jobbet: "Vad har vi för förbindelser från Tyringe till Hässle NU?". Det var inte mycket visade det sig. En buss, som gick nästan samtidigt som tåget kom in. Inte helt oväntat såg jag baklyktorna av bussen när jag kommit av tåget i Tyringe (visste inte var busshållplatsen låg heller och det var inte precis vid stationen visade det sig).
Kopplade in hjärnan igen. Ah - P bor ju i Tyringe, hon kanske är hemma och kan "rädda" mig ur denna knipa. Upp med mobilen, lyckligtvis hade jag ett nummer inlagt till P. Men inget svar. Attans.
Ringde kollegan igen, den här gången för att få tag på telefonnumret till Taxi.
Ringde Taxi Hässleholm som lovade skicka en bil, "det tar en kvart".

Ja du milde tid... För er som är vana vid SL och 10 min-trafik i tunnelbanan, det är lite annat "på landet" där tågen och bussarna går en gång i timmen!

När taxin kom undrade chaffisen om jag hade missat tåget...? Nä, det är värre än så, sa jag - och bjöd honom på dagens skratt. Vilken story...

200 kr fattigare var jag tillbaka där jag började en knapp timme efter min "tankevurpa" och kunde köra hemåt.

Kvällens träning på BK gick i alla fall bra. Hampe var "på hugget" men det var ju bara väntat efter en tids "vila".
Fritt följ, läggande och inkallning med ställande gick lysande. Rutan (MED target, Anne) gick också lysande. Trots att lillebror och husse var där och störde lite. Lyckades få Hampe att fokusera på "rätt" håll!! Hurra! Nu ska jag klippa ner 1/4 musmatta till 1/8 tror jag. Allt för att minska risken att han ser targeten förrän han är INNE I rutan. DET måste väl ändå vara OK, eller?

Vid fikat fick jag ju berätta om min lilla utflykt idag. Den historien lär gå... till historien!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, jag vet inte om det är ok.....jag har en kritvit kakelplatta som target den är ca 5 X 5 cm och den syns rätt bra.....grejen är liksom att jag tror till slut så går dom inte på syn längre för om den legat där 150 skick så tror du att den gör det på tävling oxå........och sen till nästa tävling så har man ju tränat lite med den i rutan igen ALLA skick så då går dom på det igen....

Unknown sa...

Hahaha!!! Jag brukar ju virra till det men detta har jag aldrig lyckats med... Du kom ju hem iallafall, alltid nåt! :)

Anonym sa...

*asg* Man skulle nästan kunnat tro att du slutat röka?! Men du har väl aldrig börjat misstänker jag. Ungefär så förvirrat betedde jag mig nämligen i en vecka efter att jag slutat men då bodde jag ju i Sthlm så konsekvenserna var inte så märkbara i varken tid eller pengar.

Bibbi sa...

Anne: Min target är nog fortfarande större än så, 1/4 musmatta från Ikea är nog närmare 10x10 (fast inte riktigt, den har ju varit rund från början). Det är just det att få ner den till ca 5x5 jag är ute efter... Visst ska de VETA att den SKA ligga där men jag är skeptisk till det verkliga synintrycket. Jag har ju t.o.m haft problem med att H inte får se när jag sätter ut konerna på plan för då är han "beredd" på vad som komma skall...
Lotta: Helt korrekt, jag har aldrig börjat röka så det är inte där skon klämmer...

Anonym sa...

Ja du Bibbi, lyckan att bo närma buss och tunnelbanor är nog bra. Men lyckan att få bo som du överväger nog det mesta. Jag som vanligtvis aldrig tog bilen till jobbet lyckades med att glömma den efter ett möte. När Lasse skulle hämta den i garaget dagen efter så var den inte där, han kom in till mig och sa "var är bilen". Då ramlade poletten ner och jag kom ihåg att den stod kvar på skolans parkeringsplats, men vägen var ju inte längre än att han kunde gå för att hämta den och till allas vår förvåning stod den kvar utan att någon hade gjort någon åverkan på denna.
Kram Ia

Anonym sa...

Haha, jag tror att din frisör har smugit in lite vätesuperoxid i din skalle oxå..............