måndag, januari 14, 2008

Organisationskunskap är roligt!

Jahapp, då var det måndag igen?!

Jag har ju egentligen satt mig i sinnet att jag INTE ska blogga från jobbet, men nu syndar jag lite.

I fredags fick jag äntligen en hel hög med manualer genomgångna och ur händerna dvs skickade tillbaka till leverantören med kommentarer och "för översättning". Eftersom vi har en engelskspråkig leverantör får vi allt material på engelska först (sammanställt av en danska!) och när vi säger att "upplägget" är OK, skickar de hela härligheten till översättning. Då vidtar nästa fas nämligen korrekturläsning av det svenska språket. Alla som någon gång skickat material till översättning vet att det inte alltid blir "klockrent"... Vi har ju många fackord och -uttryck i branschen, till att börja med. Och ibland dyker det upp meningar som ÄR helt korrekta men där "flytet" i svenskan fattas. Så det blir minst ett varv till med det här materialet framöver. Så har det nämligen varit hittills, med den manual som vi har fått översatt. Den ska gå en sista runda i nästa vecka, då har vi en heldag avsatt för genomgång - med representanter för den framtida "användargruppen". Puh!

När jobbet var klart tuffade jag iväg till Sölvesborg för att vara delaktig i genomförandet av "SHU-kursledarutbildning". Delar av utbildningen hölls gemensamt med SBKs "Specialkurs Pedagogik", framför allt var det på fredag kväll som bägge grupperna fick samma gnuggning. Redan då var det kul att se och höra att våra ungdomar var "på hugget" t.ex. under avsnittet SBKs organisation. På frågan "Vad är SBKs högsta beslutande organ?" var det en HU-are som räckte upp handen och svarade att "det är är väl kongressen?" (vilket ju alltså är helt rätt svar). Genomgående var ungdomsgänget väldigt engagerade och intresserade, de ville verkligen gå den här utbildningen och sånt märks och gör det extra roligt för lärarna!

I slutet av fredagskvällen delade vi upp grupperna och resten av helgen har HU-gänget gnuggats "på sitt håll" och vi höll på hela lördagen och halva söndagen (avslutade igår med lunch), medan SBKarna fick avsluta lördag eftermiddag.

I lördags eftermiddag var det jag och J som höll i "Ungdomspaketet" - såna delar som, om man kör detta med endast HU-deltagare, lätt kan bakas in i befintliga delar som konflikthantering, kursupplägg, organisation osv. Nu fick det bli ett eget avsnitt och det funkade det också. Det som var riktigt, riktigt roligt, var att deltagarna var så engagarade och intresserade av SHUs organisation och stadgar!! Det brukar ju annars sällan vara ett favoritämne precis så det var verkligen kul att deltagarna hade frågor och ville diskutera osv!
Att sedan JAG lätt hade kunnat prata om stadgar en halvdag, är en annan historia - jag har någon liten märklig "skada" där, eller så är det helt enkelt så att jag ska tacka Riksidrottsförbundets jurist Christer Pallin för detta intresse - det var nämligen han som höll i de första kurserna jag gick i ämnet "Föreningsjuridik" på 90-talet när jag jobbade på Kanotförbundet, och uppenbarligen gjorde detta viktiga ämne roligt och intressant!

Nu har vi 17 nya Ungdomshandledare i distriktet - lycka till säger vi åt er allihop!! Ledare behövs verkligen i vår organisation!

På hemvägen igår stannade jag till och köpte reflexväst och en lättare modell av pannlampa, så nu ska här börja joggas på kvällarna igen. Nu har jag all utrustning jag behöver. T.o.m Otto har en reflexväst nämligen, den fick jag som tackgåva när jag var tävlingsledare i lydnad åt SHU på Stora Stockholm före jul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med översättning är inte helt enkelt. Själv "roar" jag mig ju numera med att översätta norska texter till svenska i jobbet. Det är helt fantastiskt vilka ord man kan uppfinna när språken är så lika... :-)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.