måndag, januari 07, 2008

Tortyrredskap?!

Hej och hå... då var besöket hos tandhygienisten - som bokades in i samband med min trilskande visdomstand - överstökat. Som vanligt hade jag massor av tandsten. Sist jag var hos tandhygienisten så kom vi överens om att jag skulle dit en gång om året istället för var 18:e månad... men av någon anledning så fick jag ingen kallelse i somras och själv glömde jag (eller förträngde?) det hela. Tandstensborttagning är verkligen en pina. Och jag vet f-n inte vad som är värst, dagens moderna verktyg som gör ett pinande, skärande oljud förutom den rent fysiska "åverkan" eller förr när det skrapades "för hand" och man stundtals undrade om människan skulle slita ut tänderna på en... Urk. Nu är det över för den här gången i alla fall. Men riktigt glad får man ju inte vara - det visade sig vara dags för ett besök hos tandläkaren för undersökning också, så det är också inbokat nu om ett par veckor. Bläh...

Jag tänkte i alla fall putsa upp den där utmaningen jag fick för ett tag sen, det handlade om önskningar/löften inför 2008...

Så här ser min lista ut.
Inför 2008 vill/ska jag…
1. Låter kanske lite klyschigt men: att jag själv och alla ”nära och kära” i familjen inklusive hundarna, får vara friska och krya!
2. Hemligt…
3. Också hemligt! Men jag lovar att om 2an och/eller 3an "går i lås" så lär ni få läsa om det här.
4. Får bli ett försenat nyårslöfte efter dagens besök hos tandhygienisten: Jag SKA bli bättre på att använda tandtråd!!
5. Att jag får en tillsvidareanställning… Snart uppe i 4 år som projektanställd. OK – det ÄR ju ett projekt jag jobbar med, men det tar ju slut nån gång. Kanske kan det finnas utrymme för mig även i framtiden…?
6. Att vi får ordning på ”rutan” och lyckas få skapliga betyg på alla moment, vid samma tillfälle = 1:a pris i tvåan. Helst 2 ggr under året. Vi har ju faktiskt ett sedan tidigare.
7. Att jag tar mig i kragen och sållar bland mina ideella uppdrag. (Sa hon som idag lovade åka på distrikets tävlingssekreterarmöte?!)

7 kommentarer:

Lime sa...

Min käftis kör med laser. Inget skrap, inget ultraljud som irriterar. Bara en äcklig lukt och smak och det senare får man mint-skölj efteråt för.

Anonym sa...

Tandsten ÄR inte kul, men jag har faktiskt blivit riktigt duktig på det här med tandtråd så numera är det inte fullt lika plågsamt. Du har väl sett Plackers? Underlättar betydligt. Finns på apoteket.

Bibbi sa...

OK, nu är ni två som har rekommenderat Plackers, jag får väl gå och köpa ett paket. Listerine munskölj har jag redan investerat i. Och även en Braun Oral-B plack-control eltandborste. Måste bara bli bättre på att ta mig tiden att använda allt detta...

Hade en fd tandsköterska på hundkurs en gång. Hon hade mycket att säga om tandtråd m.m....

Anonym sa...

Det där med tiden har alltid varit mitt argument också, men faktum är att det tar inte så lång tid. Någon minut så är det klart, och efter några veckor är man nästan beroende...

Anonym sa...

Och det bästa av allt, man känner sig så DUKTIG varje gång man gjort det. ;-)

Unknown sa...

Men - tandtråd är ju så tråååkigt! ;)

Vad är Plackers förresten?

Anonym sa...

Håller på att hemligheterna går i uppfyllelse. Tror jag vet vad det handlar om, bara en gissning. Får väl se om jag har rätt eller inte.
Kram Ia