lördag, januari 19, 2008

Yrkesskadad - del 2

Det finns ett program på SVT på fredagkvällar som verkar dela nationen i 2 läger. Åtminstone min bekantskapskrets. Antingen älskar man det eller så vägrar man titta av ett eller annat skäl. Jag talar naturligtvis om "På spåret". Själv har jag följt detta i alla år dvs ända sen jag bodde hemma...

Igår kväll så var det då dags igen och åter konstaterade jag att det finns tendenser till yrkesskador hos mig. ("Del 1" inträffade i december som den minnesgode läsaren vet.) Första resan gick uppenbart i Sverige. En av ledtrådarna var något i stil med "från vänsterdam till...". Ungefär samtidigt så utbrister jag hemma i TV-soffan "Det där ÄR Österlen-banan, vi är på väg från Simrishamn i alla fall". Då hade jag nämligen känt igen en station... Jag kan inte säga exakt vilken, men jag vet att jag har varit där. För ca 2 år sedan var jag nämligen med ute och fotograferade stationerna på den sträckan för att dokumentera dagens placering av biljettautomater m.m. inför framtidens byte av utrustning! Snacka om att man börjar bli yrkesskadad...?! (Resan slutade sen i Malmö - den sträckning som visades på TVs karta är dock "fågelvägen" inte den sträcka som tåget verkligen går... hrm...)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Då tillhör jag den tredje delen av nationen (och din bekantskapskrets), jag älskar INTE på spåret men kan mycket väl titta på det med behållning om det inte är Let's Dance samtidigt. Förtår inte varför jag fastnat för detta, men det har jag. Då får På spåret kliva åt sidan. :-)

Anonym sa...

Bibbi! Att titta på 'På spåret' går nog oxå under kategorin ålder och mognad.........SÅ mogen har jag dock inte blivit ännu......
Ge inte upp rutan med target, det kommer........försök att komma ihåg hur länge du tränat UTAN target...det tar ett tag........

Bibbi sa...

Anne-anonym, jag hävdar envist att jag har aldrig tränat rutan UTAN target, jag hade detta som utgångspunkt (kom ihåg att jag gick min första klicker-kurs på TBK någon gång år 2000...).

Och om På spåret tyder på mognad så var jag mogen väldigt tidigt. Jag tror programmet firade 20 års jubileum häromsistens och jag tittade som sagt på det när jag bodde hemma = gick på högstadiet...

Anonym sa...

Japp, du har alltid varit mogen,hihi.....

Ja men det är ju det där med att ta BORT targeten som vissa envisas med och som en del hundar uppenbarligen inte klarar......du ser, snart kommer han springa rakt in VARJE gång....
Hejja Hampus!!!
Och förresten, jag glömmer ju alltid mitt lösenord så det får jag väl bli anonym...........

Unknown sa...

Haha, jag tittar om jag råkar sitta vid TVn just då, räknas det som del 4 då eller? I fredags satt jag på akuten = ingen TV. (inte för mig själv och det är okej nu)

Ang. yrkesskador - jag har just kört rödpennan genom ett nummer av iForm, ska jag posta det till redaktionen tro???

Bibbi sa...

mialena, jag vet inte om du räknas alls i det här sammanhanget, eftersom du inte varit bofast i landet på rätt många år... ;-)