onsdag, januari 30, 2008

Hissa och dissa

Jahapp, då tänkte jag göra som en del av mina "bloggvänner" och låna RixFM Morronzoos koncept att "hissa och dissa".

Först vill jag hissa... tandtrådsbyglar!!! Jag gick till apoteket och köpte Plackers och nu åker den gamla vanliga tandtråden rakt i soptunnan på bästa "Sverker-manér". Jisses så enkelt och smidigt det plötsligt är att använda tandtråd, för att inte säga nästan roligt!!

Dissa då... Ja... om inget annat så kan jag dissa vädret. OK, jag vet att jag bor i Skåne och inte kan förvänta mig snö och kyla på vintern. Men när det är konstant grått, regnigt, 5-10 plusgrader i januari, då tycker jag det börjar bli ganska trist. Dessutom blir hundarna så förbaskat "mögiga" på ren skånska. Ett par minusgrader och lite sol, tack?! Nu har vi visserligen hela februari kvar, så det kan ju knäppa till och bli vinter "på riktigt". Dessutom minns jag har det var för 2 år sedan när vi hade snö i princip i 3 månader i sträck. Det började snöa direkt efter nyår (eller om det var i mellandagarna?) och sen låg det kvar till slutet av mars. Det var nästan lite väl mycket av det "goda" på de här breddgraderna. Jag tror nog att både Vägverket och kommunerna spräckte sina budgetar för snöröjning det året...

Jag har i alla fall äntligen fått ner julgardinerna och strykt och hängt upp de "vanliga" gardinerna. Pust... Jag har ju gått och funderat på att köpa nya gardiner ett tag och nu vete katten om jag inte har hittat "rätt". Får fundera ett tag till! Fast inte för länge, för då är de väl slutsålda när jag bestämmer mig. Så brukar det rätt ofta vara...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag fick rätt, om plackers alltså. :-)

Så kan jag meddela att för två år sedan kom snön någon gång EFTER den 14:e januari. Då var vi nämligen nere i Malmö och hälsade på Karlsson första gången. Då var det barmark hela vägen och t o m här hemma. SEN smällde det till... När vi hämtade honom två veckor senare var det massor av snö, även i Skåne.

(Fördelen med bloggande, det blir som en historiebok.)

Anonym sa...

Nu har jag läst på lite mer och HÄR kom snön den 20:e januari.

Bibbi sa...

Här följer några länkar till vår lokala tidning, som tyder på att det åtminstone var snö vid nyår, och i mitten av januari. Vad som hände mellan dessa datum vet jag inte med säkerhet, men det var säkerligen kallt. Och att det är barmark vid E6:an behöver inte betyda att det är det i mina trakter. De två futtiga milen kan göra väldigt stor skillnad, tro't eller ej. Jag ska inventera fotoförrådet hemma ikväll för jag är rätt säker på att det finns bilder på hundar i snö...

http://hd.se/inrikes/2005/12/30/risk_foer_halka_nyaarsafton_2/
http://hd.se/svalov/2006/01/02/59_aaring_skadad_vid_snoeskottning/
http://hd.se/orkelljunga/2006/01/16/isarna_foer_tunna_foer_kommunen/
http://hd.se/perstorp/2006/01/16/snoegolf_foer_smaatokiga/

Bibbi sa...

Äsch då, verkar inte som länkarna fungerar?!

Bibbi sa...

Jag tror i alla fall att datumen talar för sig själva. Och av texterna i artiklarna från Örkelljunga och Perstorp (den 16/1) så låter det som att det nog legat snö åtminstone några dagar då...

Anonym sa...

Ja jag sa ju inte att det inte funnits någon snö alls innan dess, men det som kom för att stanna till våren, åtminstone här, kom den 20/1 och därefter. ;-)

Bibbi sa...

Och jag sa (väl) inte att det verkligen VAR oavbrutet i 3 månader - det var väl "i princip" jag skrev... Det kan ha varit nån lucka på en vecka eller två där i början. Snöbilder finns från 29 dec - 05...