måndag, januari 21, 2008

"Ta två alvedon och ring igen om en vecka..."

Den minnesgode vet att jag i höstas var lätt irriterad på den svenska sjukvården. Nu är jag det IGEN. Den här gången inte för egen räkning dock.

Den senaste tiden har "mig närstående personer" sökt vård av olika anledningar. Det som gör mig riktigt irriterad är när man "sätter plåster på såret" utan att egentligen titta närmare på vad som orsakat skadan... Eller sjukdomen. Att bara behandla symptomen verkar vara det som gäller idag. Bakomliggande orsaker skiter man uppenbarligen fullständigt i... USCH så arg jag är just nu!!!

Visst - sen finns det exempel på när det faktiskt fungerar. Som när jag själv för ett antal år sedan gick till vårdcentralen med kraftiga magsmärtor. Husläkaren misstänkte blindtarmen och skickade mig till sjukhus. Där blev det ett väldigt pådrag när jag kom med min remiss i näven! Ända tills de konstaterat att det inte var blindtarmsinflammation, då sjönk tempot betydligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

hehe...jadu, varför är jag inte förvånad...över att fler är besvikna på hur vården kan fungera menar jag!