torsdag, januari 24, 2008

Mer reflex-reflektioner!

Idag på morgonen när jag körde till stationen började jag VERKLIGEN fundera på hur människor (föräldrar) är funtade. På trottoaren ser jag ett barn som är formligen översållad av reflexer på overallen (man måste älska dagens moderna barnkläder som utrustas med reflexer "från start"!!). "Vad i h-e, är ungen ute och går ENSAM så här dags?" är väl i princip tanken som far genom hjärnan. När jag kom lite närmare såg jag att så inte var fallet. I handen hölls barnet av en mamma (?) som var TOTALT mörklagd. Inte en reflex så långt ögat nådde. I andra näven hade mamman (?) ytterligare ett, något större barn som MÖJLIGTVIS hade någon pytteliten reflex på sig. Hm. Hur var det nu: Barn gör som föräldrarna gör, inte som de säger?! Mer reflexer åt folket!!!

Dessutom: Idag finns det ju massor av olika typer av reflexer. Jag själv gillar ju t.ex. inte såna som hänger i snöre och dinglar när jag går på koppelpromenad med hundarna. Då passar det bättre med såna "snap-on" band som man sätter runt armar och ben. Sen har jag även "clips" längst ner på jackan. Funderar faktiskt på att köpa ytterligare en reflexväst och ha till rena promenader, den jag springer i blir ju lite svettig och äcklig. Reflexer är en sån billig livförsäkring och jag ser alldeles för ofta människor, i synnerhet i tätort där det är gatubelysning, som tar för givet att de syns. Det gör ni inte! Har man aldrig kört bil så kan det vara svårt att fatta hur dåligt man syns utan reflexer - men de flesta vuxna som bor på mindre orter har väl körkort?! För ett antal år sedan ställde jag upp och övningskörde med en arbetskamrat som skulle ta körkort i vuxen ålder. H*n fick en väldig aha-upplevelse på just detta område - "hjälp så dåligt fotgängarna syns". Jag hoppas verkligen att h*n fortfarande använder reflexer...!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns ju faktiskt vuxenkläder med reflexer från start också, om man står ut med att gå omkring och se ut som en vägarbetare ;-) Men uppenbarligen är det rätt många som står ut med det. Här i krokarna är det inte alls ovanligt med, framför allt, hundägare som reflekterar ordentligt. Själv är jag lycklig ägare till två varseljackor, en riktig väst med reflexer och en fleecetröja med reflexer. De här lösa "kränga på"-västarna avskyr jag eftersom man inte kommer åt fickorna på jackan.