onsdag, juni 18, 2008

En trafikspaning

Idag körde jag bil till Lund på morgonen och eftersom det pågår ett stort vägarbete på E6 söder om Helsingborg, var det ett övervägande - chansa på att det "rullar" trots detta, eller köra en annan väg. Jag valde att chansa eftersom jag inte hade någon tid att passa... ;-)

Och minsann - i den här delen av Sverige kör man med förnuft i dessa situationer! I god tid innan 2 körfält blev 1, rättade alla in sig i ledet och det rullade på i 30-40-50 km/tim. Stundtals t.o.m ändå uppe i tillåtna 70! Mina erfarenheter av liknande lägen i Stockholmstrakten är att där kommer det ALLTID några som har "jättebråttom" blåsande i vänsterfil och rättar inte in sig i ledet förrän i sista sekunden - med diverse stopp och inbromsningar och knyckel i kön som följd. Näpp, jag saknar inte trafikmiljön i Stockholm ett dugg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja så funkar det INTE här. Sedan ett tag tillbaks har vi en fil avstängd på motorvägen mitt i stan. Och där är det inte "någon" som har bråttom, där är det de flesta som har extremt bråttom och blåser förbi de stackarna (bl a jag) som rättat in sig i ledet. Men Boråsarnas trafikmoral är kass! Då är t o m Sthlm bättre.

Unknown sa...

Här vet jag inte riktigt hur det är, jag kör ju inte, men det lilla jag sett när jag varit kartläsare verkar vara lite blandat. Beror på vilken sorts väg (genomfartsled i stan eller 4-filig motorväg), och hur nära avfarter de är.

Bibbi sa...

Hm - får väl konstatera att disciplinen bland mina medtrafikanter var något sämre på hemvägen... Men fortfarande klart bättre än i Sthlm.