måndag, juni 30, 2008

Hönsgård

... brukar man ju ibland prata om i olika sammanhang, framför allt när kvinnor samlas. I vår BK har vi ett litet "extraknäck" som VERKLIGEN kan kallas hönsgård! Vi samlar in hönor som ska till slakt och stoppar i lådorna som ska ställas på lastbilen till slakteriet. Inte världens festligaste sysselsättning kanske men det ger ett fint tillskott till klubbkassan. Igår var jag med för första gången - tidigare har det varit B som varit familjens representant på området. Vi försöker ibland dela upp oss lite, man behöver inte vara med på allt. Dessutom äger dessa övningar oftast rum på måndagar och då tycker vi inte det är schysst mot hundarna att komma hem, göra en snabbrastning och sen sticka igen - båda två. Arbetsfördelning.

Hur som, det var tydligen betydligt färre hönor än det brukar vara så det hela var klart på ungefär 3 timmar.

Tidigare under dagen hade jag och hundarna varit i skogen på en runda - vädret börjar förhoppningsvis bli lite bättre och ÅH vad härligt det kan vara att vara alldeles ensam i skogen!!

Vi var och handlade mer byggmaterial på förmiddagen också, och ytterligare en teknisk pryl: En luftrenare. Vi får se om det funkar. Jag har nog nämnt det tidigare tror jag, men hur som helst, hundarna och vi alstrar uppenbarligen mycket damm. 2 dagar efter att jag har dammtorkat tvn ser den likadan ut. Lite extremt tycker jag detta känns (kan inte minnas att det var så när jag bodde i lägenhet) och B hävdar att "så har det alltid varit i det här huset". Jamen - dags att göra nåt åt det då?! Nu har vi ju ingen dammkvalsterallergiker i familjen längre (sedan Simba lämnade oss) men det kan ju inte vara nyttigt att det flyger runt så mycket damm i luften?? Visst kan man nu säga att "jamen då får ni väl städa oftare". Tja... visst kan man det, men att springa runt med dammsugaren varje dag känns inte som något jag varken vill eller har tid med. Vi har ju inte precis hundarna för att få städa oftare, så att säga... Just nu är väl läget lite extra extremt också pga bygget.

Idag är det alltså den första riktiga semesterdagen. Eftersom B jobbar den här veckan också så betyder det att jag ändå blir väckt och därmed så masar jag mig upp och går (som vanligt) morgonrundan med hundarna och äter frukost. Därefter kan man ju dock ta en liten lur med tidningen på soffan... ;-) Nu börjar det dock bli dags att sätta fart - veckostädningen fick vänta i helgen. Pga just det här med bygget så känns det emellanåt lite meningslöst att städa ordentligt för det är - i värsta fall - lika (eller i alla fall nästan) illa ett dygn senare. Jag förstår verkligen hur man bär sig åt för att få det så där lortigt som en del av "offren" i tv-programmet "Rent hus". Ger man fullständigt f-n i att städa några veckor, så... URK! Så idag har jag en rejäl date med dammvippa/-trasa, dammsugare och golvmopp på programmet. Eftersom det ska samlas ihop fler hönor ikväll, så blir det inget byggt ikväll och då får jag i alla fall ha städat i ett dygn... Nä - jag ska verkligen inte klaga, det är jättekul att vi har kommit igång med bygget men det är jobbigt medan det håller på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kommer osökt (?) att tänka på när vi byggde och praktiskt taget hela huset både utvändigt och invändigt – samtidigt. Det var som att bo i en knarkarkvart ungefär... Det var INTE roligt, men det blev bra när det blev klart. :)