fredag, augusti 10, 2007

Rutan, rutan

Igår kväll tog vi en tur ut till BK och tränade. Otto apporterade för första gången en fågel och som han apporterade! Jag såg inte så mycket av det men det lilla jag såg räckte långt. Sen passade han på att sno apportbocken för mig och Hampus igen...

Jag körde lite "tävlingsmässigt" med nästan alla moment eftersom det drar ihop sig till tävling igen (nästa helg) - om det nu inte är 25-30 grader varmt för då räknar jag med att stryka mig. Det enda jag inte hade med i hanteringen var någon som kommenderade... (skärpning - måste säga åt mina klubbkamrater att jag behöver hjälp där...) Hur som helst, körde fritt följ - gick "sådär" i värmen (det var åskkvalmigt, varmt och kvavt), läggande - helt OK, inkallning med ställande - nu var tempot kass redan från start?!, rutan - hurra! redan på första försöket gick han rakt in i rutan (nu har jag gått in för att låta targetplattan ligga där - OCH jag ställer ut konerna m.m. när Hampus INTE ser), apportering - "jovars", lite tveksamt gripande men i övrigt OK, struntade i hoppet (glömde att baxa ut hindret på plan!) och fjärren var också helt OK. I det sistnämnda momentet vet jag ju tyvärr att det blir en störning när det står en tävlingsledare bakom Hampe så jag måste försöka jaga ut husse och agera störning i helgen. I nästa vecka blir det nog inte så mycket tränat, dels SKA Hampus inte träna så mycket veckan innan tävling (de sista 3-4 dagarna ska han helst "stå helt still" på den punkten, har jag kommit underfund med, tror jag) och dels är det dags för bockjakt. Och eftersom "Lillebror" Otto då ska vara med husse i skogen, så lär nog Hampus få åka med också. Att låta honom vara ensam hemma i hundgården på dagarna känns inte som någon bra idé. Så troligtvis blir jag hundlös hemma från onsdag kväll... (återigen - vad GÖR man utan hund?!)

Sniglarna har fått en tids andrum men imorse när det hade regnat (blev jag förvånad över regnet - nej då, jag hängde ju ut tvätt igår så det var väl ganska givet att det skulle bli en extra sköljning...) konstaterade jag att det är dags att ta upp jakten igen. Jämfört med de som samlar ihop 1000-tals sniglar så har vi det nog ganska hyfsat och just nu är faktiskt t.o.m en dahlia i kruka relativt fin. Och hibiskusen har äntligen slagit ut! Bild kommer...

Inga kommentarer: