måndag, augusti 06, 2007

Stockholm ur ett annorlunda perspektiv

Jag har varit på kurs i Stockholm ett par gånger tidigare sedan jag flyttade till Skåne. Vid dessa tillfällen har jag passat på tillfället att hälsa på mina föräldrar och övernattat hos dem. En nackdel med detta är att kursarrangören håller till på södra sidan av Sthlm och mina föräldrar bor i en norrortskommun. Dessutom med kollektiva förbindelser som är "sådär" med Stockholmsmått mätt (med skånska landsbygdsmått är det, åtminstone i rusningstid, tät trafik). Den här gången bestämde jag mig alltså för att bo på hotell. Jag var ju trots allt uppe och hälsade på för bara en månad sedan...

Det är onekligen lite ovant att bo på hotell i huvudstaden. Ännu "värre" var det väl i o f s i våras när vi hade möte i projektet och hela gänget bodde på hotell - i min "ursprungskommun"...

För att inte slappa ihop alldeles på hotellrummet har jag med mig träningskläderna. Ikväll nöjde jag mig med att bara lufta skorna dvs jag tog en promenad - runt uppskattningsvis ungefär en fjärdedel av Södermalm. Och här har vi definitivt ett perspektiv jag inte riktigt är van vid - att promenera i stan är inte något jag gjort så där väldigt ofta - i alla fall inte i den del av staden jag nu valde. Ett tag funderade jag faktiskt på att utnyttja det vackra vädret och ta en sån där sightseeing-tur på vattnet - men sen kom jag fram till att de båtarna går antagligen bara på dagtid och därmed fick den idén vara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med, det känns konstigt att bo på hotell i Sthlm. Nu har jag ju iofs inga släktingar att inkvartera mig hos, men oftast brukar det bli hos kompisar. Ibland blir det dock hotell och det känns lite mystiskt.