söndag, september 21, 2008

Att det ska vara så svårt...

... att få momenten att fungera på tävling!!
Har inte protokollet bredvid mig men vi fick ihop 104,5 poäng eller så totalt så det går ju åt FEL håll nu kan man säga.
Snusandet på platsliggningen höll i sig och idag blev det ännu mer avdrag, en 9:a i betyg. Surt. Detta måste tas tag i omgående om jag ska fortsätta tävla.
Fria följet gick skapligt, en 7.a i betyg. Läggandet under gång var dagens höjdpunkt, 9,5. Sen kom haveriet, 0 på inkallningen - stå kommandot hörde Hampus tydligen inte. Sen lyckades jag faktiskt dirigera in honom i rutan så det blev en 5.a men det var nog med ett nödrop. 0 på apporteringen - det är ju f-n att man ska ha en spaniel som vägrar apportera?! Hoppet fick vi väl 7 på tror jag (islag m.m.). Fjärren - 0 (femtielva dk på första skiftet, där hävdar jag att tävlingsledaren gjorde fel också för han stod och väntade på att hunden verkligen skulle sätta sig - det SKA man som tl inte göra utan det ska gå på tid, 5 sek mellan skiftena oavsett om hunden sitter/ligger som den ska - därför tittar jag aldrig på hunden utan ner i marken när jag tävlingsleder). Helhet - 8... nåt om "vill se mer arbetsglädje". Ja vem skulle inte vilja det...

Det var soligt idag också men något svalare än förra veckan. Det är så svårt när jag inte vet vad det är som gör att det kan gå bra på vissa moment på en tävling och på andra nästa... Tja, vi tränar vidare och så finns det en tävling runt lucia. Då ska det ju inte vara varmt i alla fall!

På hemvägen stannade jag till på vår klubb och tränade lite lydnad med Otto. Funderar allvarligt på att köra appellmomenten med honom på månadstävlingen på torsdag.

Sen blev det promenad, städning osv. Puh... Helgerna tar slut alldeles för fort!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Trist att det inte gick vägen. Själva har vi haft en betydlig mer lyckosam dag. ;-)