tisdag, september 30, 2008

Ser man på...

... fick respons på uppgiften i arbetsrätt redan igår. Och den blev godkänd. Jag hade visst missat att hänvisa till en viss princip - jag tänkte på den, men tyckte det verkade tjatigt att dra upp "favorit i repris" från förra uppgiften - men mitt svar dög uppenbarligen. Skönt, då kan jag tugga vidare med de studierna i alla fall.

För den som undrar varför jag har kastat mig in i studerande-träsket vid sidan av jobb och allt hunderi samt ombyggnad hemma, så beror det på att min projektanställning upphör vid årsskiftet. Och jag har noterat att allt fler arbetsgivare önskar "akademisk utbildning" även för den typ av tjänster (projektassistenter, sekreterarer m.m.) som jag normalt sett söker. Alltså - bäst att förkovra sig lite, om jag skulle behöva börja söka jobb. Dvs om jag inte får ytterligare förlängt på mitt nuvarande jobb, alltså. Och ämnena som sådana tycker jag är intressanta så det är bara att köra på liksom...

Igår hade B kursstart på nybörjaragility, jag blev hastigt indragen som assistent under första halvan av kursen (fram t.o.m fikat), som komplement till den utvalda medhjälparen M. Hela 10 ekipage blev det! Ett av dessa visade sig dock ha tränat mycket på egen hand så det flyttar vi raskt över till fortsättningskursen som jag ska ha med början imorgon. Efter fikat igår lyckades jag få övergå till det som var det egentliga syftet med att jag åkte med till klubben; träna våra egna hundar. Hampus fick köra fritt följ "på längden o tvären", läggande (ett enda, gick bra), inkallning med ställande (beröm vid bra stopp, i synnerhet 2-3:e gången var riktigt bra) och så rutan. Ständigt denna ruta... Men det finns ju bara en sak att göra och det är ju att träna, helt klart. Otto körde jag linförighet och apportering med. Metallapport fram för att undvika tugg. Tyvärr rullar den ju väldigt bra = inbjuder till lek, så där fick vi ha ett allvarligt samtal om att man inte leker med apportbocken. Sen gick jag ut och la den och han fick hämta. Gick fint. Dock släpper han ju föremålet vid mina fötter. OK, jag kan köpa det om det är "gripandet" jag tränar, men nu måste vi nog börja träna lite avlämnanden också, så jag gick raskt över till att "plocka upp och lämna" på nära håll, varvat med att han fick ta den direkt ur min hand och jag tog tillbaka den i stort sett direkt. Måste nog ta mig i kragen och ha en ordentlig strategi här, istället för att hålla på med femtielva olika metoder. Tror jag ska fokusera mycket på avlämnandet i alla fall....

Ikväll kommer svärfar och tar tag i elektriciteten i tillbyggnaden. Det har hänt lite där i helgen, ni som är intresserade och inte har tillgång till byggbloggen (som inte är uppdaterad ännu) får höra av er för inloggningsuppgifter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Strategier är bra att ha i hundträningen. Har jag upptäckt... :)