tisdag, september 23, 2008

Borttappade bloggar

Imorse ramlade två tankar tillbaka in i min hjärna och jag lyckades hålla dem kvar där länge nog för att åtminstone skriva ner några ledord på en lapp!

Det ena temat är hösten. Igår var det höstdagjämning... Det är mörkt på morgnarna när jag går ut. Väldigt mörkt. Någonting är tydligen galet med gatubelysningen här i kvarteret - vi bor vid sista gatlyktan, och imorse kunde jag notera att när jag kom ut, vilket idag inträffade strax före 06.00 (och det var ändå senare än normalt, och det har varit mörkt även andra morgnar), var belysningen tänd. För att sekunderna senare släckas!! Och då är det verkligen inte ljust vid den tiden. Jag funderar som bäst på vem som har ansvaret för denna belysning inom kommunen? Gatukontoret, kan det vara nåt?

Det andra temat är sovmorgon... Det är ganska lustigt hur olika vi människor ser på detta begrepp. I helgen sov jag (vi) till ca 07.30 både lördag och söndag. Detta är - i min värld - en rejäl sovmorgon. Möjligen kan den uppfattningen till viss del bero på att klockradion skräller igång vid 05.30 varje vardagmorgon. Jag vet att det finns människor som anser att det är "människoplågeri" att stiga upp så tidigt. Men har man hundar som ska rastas och en sambo som börjar jobba kl. 07.00 (och själv åker med ett tåg som går 07.04) så måste man upp på morgonen, punkt. Sen ÄR jag nog mer morgonpigg och kvällstrött, än tvärtom - och det har jag nog alltid varit, tror jag. Min mor vittnar i alla fall om att jag inte ens i tonårstiden hörde till den där kategorin som sov till lunch. Det kan möjligen ha berott på att jag då höll på med först hästar - och det var skönt att vara i stallet på morgonen och ute och rida i morgondaggen - och sen kanotträningen - och då skulle jag ju hinna med 2 pass på helger/lovdagar... :-)

Idag ska jag som sagt sitta hemma och jobba - ska grotta ner mig rejält i manualerna, stänga av telefonen och mailen och fokusera på uppgiften.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Numera är 07,30 sovmorgon även i min värld. Annat var det när jag jobbade treskift, då var jag en utpräglad kvällsmänniska, och det är nog det jag är egentligen. Rent jobbmässigt blir jag aldrig riktigt produktiv förrän framåt eftermiddagen.

Unknown sa...

5.30 är väl okej OM man klarar att gå och lägga sig på kvällen!!! Själv vaknade jag klockan 9 imorse, men då hade jag suttit uppe och nattugglat till nästan 2...

Bibbi sa...

Jag är mest produktiv, rent jobbmässigt, mellan ungefär 10 och 14.30 typ... Dvs "mellan fikarasterna".

Och ja - det är ju det där med att vara kvällstrött. Det underlättar om man går upp tidigt. Eller så finns det ett samband där också - går man upp tidigt blir man också trött tidigt. Eller är det bara jag som kan somna i soffan redan vid 21-tiden vissa kvällar??

Unknown sa...

Nejdå, det är jag expert på också...