torsdag, september 18, 2008

Det man har i huvet - ett helt annat perspektiv!

Det man har i huvet ska man vara rädd om. När jag började rida för hrm, många år sedan, så var det 2 saker som man "måste" ha. En godkänd ridhjälm och skor/stövlar som var släta men med klack. Idag tror jag det är mer eller mindre "krav" på säkerhetsväst för ungdomar också, åtminstone på vissa håll.

Idag när jag var ute på lunchen fick jag syn på en "flock" barn på cyklar. Troligen en skolklass på någon form av utflykt. Längst fram cyklade en vuxen man och längst bak en vuxen kvinna. Troligen lärare eller liknande. Alla barnen hade cykelhjälm. Vad tror ni de vuxna hade på huvudena?!?! INGENTING.... Vad hände med det där med att föregå med gott exempel, barn gör inte som du säger utan som du gör osv osv. Jag skaffade cykelhjälm för ca 10 år sedan, efter att ha hört en rätt hårresande berättelse om en dödsolycka på cykel. Min käre sambo gjorde det häromåret efter en praktvurpa när han var ute och cyklade med hundarna (då insåg han att han är dödlig, typ). Man ska vara rädd om huvudet. Det är så svårt att reparera om det går sönder.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hjalm ar bra nar man aker snowboard ocksa markte jag i vintras nar jag vurpade och landade platt pa ryggen... Man blir lite spak!

Anonym sa...

Eller också kan man sluta cykla. ;-) Har cyklat en gång (1!) sedan vi flyttade hit för ... 17 år sedan. Undrar om jag vet hur man gör?

Anonym sa...

Ja du Bibbi, det är skrämmande att se hur vuxna människor beter sig. Jag vet också hur det kan gå, vår äldsta dotter (42 år) cyklar varje dag till jobbet från Söder till Nacka, alltid med hjälm på huvudet och detta var tur när hon i våras cyklade på en sten och flög flera meter rakt in i en husvägg med huvud före, hjälmen klarade inte trycket utan gick sönder, så tanken vad som hade hänt med huvudet vågar jag inte ens närma mig. Nu blev det tyvärr andra skador som har tagit hela sommaren att läka, men med ett krossat huvud kanske hon inte ens hade fått uppleva denna sommar. Ia