lördag, september 13, 2008

Nähäpp...

Idag var det inte vår dag. Flytet verkar ha försvunnit.
Eller egentligen så vet jag ju åtminstone EN anledning. Idag var det - äntligen säger många - en sån där härlig, solig, varm höstdag. Och det där med sol och värme och Hampus på tävlingsplan, det är ingen bra kombination. Det vet jag ju, tyvärr. Jag försökte hålla honom i skuggan och precis innan vi skulle in på plan så verkade han ändå rätt pigg.

Eftersom domarkommentarerna den här gången var många och långa så nöjer jag mig med att sammanfatta det hela med att:
  • vi fick avdrag med 0,5 p på platsliggningen - nosar?! Lite snusig var han faktiskt och även om det var springor i planket vi förare stod bakom så väljer jag att inte titta.
  • fria följet var inget vidare, 6,5 i betyg och mer skulle vi verkligen inte ha. Efter halva programmet kom han väl på att "jaha det är det här vi gör" och gick något bättre men...
  • läggandet blev en 9:a så det var helt ok i alla fall.
  • inkallningen, där började nog värmen ta ut sin rätt. dk i starten och sen skulle han inte komma från ståendet och tja... en 5:a
  • rutan - sprang rakt fram mot rutan, stannade upp vid plastbandet som markerade rutan och vek av. Var inne och snurrade runt en kon några gånger men jag fick honom inte att stå still... Jag kan inte ens skylla på att jag inte har tränat med plastband, konstaterade jag själv. För det har jag gjort! betyg 0
  • Apporteringen - DÅ kom Hampe på var rutan var. På väg i helt fel riktning. Vimsar, tar, släpper. Till slut visste jag att det var kört och sprang med honom ut till apporten. betyg 0
  • Hoppet - hm. Skulle ha klippt klorna och pälsen på tassarna för domaren hörde ett islag som jag knappt hörde själv! betyg 7,5
  • Fjärren - segt, segt, många dk. Men upp och ner sittande-liggande kom han alla ggr. betyg 7.
  • I helhetsbetyg fick vi 8. Domarens kommentar på protokollet: Härlig attityd från föraren och go hund!!! (När jag insåg att det här var en "sån" dag så släppte jag på stelheten helt o hållet och gick in för att försöka göra en bra träningstävling).

Totalt skrapade vi ihop 113,5 poäng idag. Tja - man får ta det som träning!

När sista ekipaget var klart hade jag hämtat Hampus och travade in på plan och frågade om vi fick låna rutan och träna. Ville ha ett "korrekt" avslut på det momentet. Dumt att åka hem med ett felbeteende i minnet på hunden! Då frågade faktiskt domaren (som jag har träffat förut, när hon tävlade USM för 4 år sen, men hon minns nog inte mig för den hund som syntes mest av de våra då, var Birk som var liten valp) om det är en jaktspringer... Nä, faktiskt inte! "Men ändå så snygg" var den fortsatta kommentaren då. Haha, det tycker inte utställningsdomarna sa jag...

Jag körde några skick på rutan med target och det gick fint. Skönt att kunna få till ett schysst avslut. Nästa helg är det också sen start (samling idag var kl. 11) så är det lika fint väder får jag ta en allvarlig funderare på vad jag kan hitta på för att "höja" min hund?! (Har jag inte klurat ut det på 7-8 år hittills så lär jag väl inte komma på det nu på en vecka...?) Bara tävla i november, kan det vara nåt??

När jag kom hem var B i full färd med att "städa" runt bygget. Byggarna har äntligen plockat bort diverse prylar som har stått här länge - transportpallar och annat. Jag tog bägge hundarna på en prommis och sen plockade jag lite i trädgården innan det var dags för matlagning. Husse skulle så klart iväg ikväll - det finns alltid vildsvin att jaga - så det fick bli en tidig middag.

Nu ska jag försöka tugga i mig lite mer studier. Har en inlämningsuppgift som ska vara klar imorgon, skriva 2-3 A4 sidor. Jag har inte ens börjat. Och imorgon har vi söktävling. Hej och hå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du får väl spola av honom med vattenslang, eller doppa honom i någon sjö, precis innan ni ska in på plan om solen skiner. Igår var det ju inte ens särskilt varmt, trots solsken?

Bibbi sa...

I skuggan var det nog inte mer än 15-16 grader men mitt i solen kom vi nog upp över 20-strecket. Möjligen är det jag som "letar undanflykter" men det går onekligen bättre när det är mulet?! Tyvärr verkar det inte hjälpa att "gå och bada". Men jag har faktiskt köpt en sån kylduk - ska bara komma ihåg att ta med den...